הבנקים יוכלו להעמיד הלוואות לפירעון רק אחרי הודעה מוקדמת ללקוח

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני, יריב לוין והיו"ר כרמל שאמה-הכהן, לתקן את חוק הבנקאות ולחייב את הבנקים לתת ללקוחות הודעה מוקדמת לפני נקיטת הליכים של העמדת הלוואה לפירעון מוקדם.

"מדובר בהצעת חוק צרכנית שנועדה לסייע ללקוחות שלקחו הלוואות ולא עמדו בתנאי הפירעון", אמר ח"כ מקלב. "היא נועדה למנוע מהם להגיב למצב של סחרור כלכלי שלפעמים מתחיל מחוב קטן". מקלב הסביר כי קבלת ההודעה מהבנק תאפשר ללקוח להתמודד בצורה טובה יותר עם המצב, ובכך ישתפרו סיכוייו להתאושש מהמשבר אליו נקלע.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לפי ההצעה שאושרה, המכתב יישלח באמצעות מסירה אישית לכתובת הלקוח הרשומה בבנק וגם בדרך המשלוח הרגילה באמצעותה שולח הבנק הודעות ללקוח, 21 ימי עסקים לפני ביצוע הפעולה. זאת על מנת להסב את תשומת ליבו של הלקוח לכך שלא מדובר בעוד מכתב רגיל מהבנק ולאפשר עד כמה שניתן לוודא שהלקוח מקבל את המכתב.

ועדת הכלכלה של הכנסת | צילום: דוברות הכנסת

עוד נקבע כי המכתב יכלול מידע על יתרת ההלוואה, שיעור הריבית עליה, סכום הפיגור, אופן חישובו ושיעור ריבית הפיגורים, וכן סכום העמלה בגין העמדת ההלוואה לפירעון מידי. כמו כן יכולול המכתב מידע ללקוח על חובת הבנק להעביר את המידע על החוב, אם לא ייפרע או יוסדר תוך 60 יום, לחברות המספקות שירות נתוני אשראי.

כמו כן אישרה הוועדה כי הבנקים לא יחויבו למסור את ההודעה במקרים בהם יש חשש ממשי שההודעה תפגע ביכולת גביית החוב, אם בשל שינוי לרעה במצב הפיננסי של הלקוח שיקשה עליו לפרוע חובותיו או בשל תנאים אחרים המחייבים ביצוע מידי של פעולה לגבי ההלוואה (כמו למשל חשש שהלקוח יצא מהארץ לפני שיפרע את חובו). עוד קבעה הוועדה כי ההוראות יחולו גם על הלוואות שניתנו לפני כניסת החוק לתוקף, והוא ייכנס לתוקף 6 חודשים לאחר פרסומו ברשומות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן