הבנק האירופי: "גם אם ספרד תקרוס – היורו ישרוד"

בכיר בבנק האירופי המרכזי, אוולד נובוטני, אמר בראיון לרדיו באוסטריה כי אין אלטרנטיבה טובה להילחם במשבר החוב האירופי מאשר באמצעות מדיניות כלכלית מאוחדת של חברות האיחוד. עוד הוסיף נווטני כי הוא תומך בהנהגת מס עסקי בחלק ממדינות הגוש. 

נובוטני, המכהן גם כיו"ר הבנק המרכזי של אוסטריה, אמר כי מטבע היורו שומר על חוזקו למרות המשבר שפקד חלק מהמדינות באיחוד. בסוף השבוע האחרון התברר כי חבילת החילוץ של האיחוד עבור המערכת הבנקאית הקורסת של ספרד בשווי כ-100 מיליארד דולר תצריך תוספת של כ-62 מיליארד, עקב החרפת המשבר במדינה. 

כשנשאל נובוטני אם היורו ישרוד מהלך בו ספרד תורחק מהשווקים האירופים ומהשווקים המרכזיים בעולם, הוא אמר כי "אמנם עלינו להימנע ממצב זה בכל מחיר, אך גם במידה וכלכלתה של ספרד לא תצליח להתמודד עם המשבר, אין זה אומר כי אוטומטית היא תוצא מהיורו. אין חדש לגוש היורו כולו, רק למספר מדינות בתוכו". 

לדברי נובוטני, על מנת להימנע מסדקים בחוסנו של גוש היורו, אין ברירה אלא להנהיג מדיניות כלכלית מאוחדת יותר של המדינות בגוש. לדבריו, אסור לחכות לאסיפת המנהיגים ביורו, הצפויה להתקיים בתחילת השבוע הבא, וחובה לפעול עכשיו. 

בנוגע למס על עיסקאות בין מדינות היורו – לדברי נובוטני, מדובר במס המתמקד בעסקאות לטווח קצר. לטענתו, גם אם לא כל מדינות היורו יתמכו ברעיון, מוטב להתחיל להנהיגו בקבוצה קטנה מאשר לוותר עליו כליל. עוד הוסיף נובוטני כי לדעתו מדינות בעלות חוסן כלכלי יחסית, כמו בריטניה, קרוב לוודאי שלא יצטרפו ליוזמה – מחשש לפגוע במסחר שלהן. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן