הבנק שחשוד בסחר עם איראן: ארה"ב מנסה לחבל במעמדה הכלכלי של לונדון

הבנק הבריטי שהואשם בהעלמת כספים שהוגיעו מעסקאות עם גורמים איראניים הגיב היום לטענות נגדו. מנכ"ל הבנק סטנדרט צ'רטרד פיטר סנדס אמר היום, כי האשמותיו של הרגולטור האמריקאי מאוד מזיקות והוסיף כי הן מתעלמות לחלוטין מהרווחים שהניב הבנק כתוצאה מההתקשרות עם גורמים איראניים. 

בנוסף לדבריו של סנדס, גם מספר בכירים כלכליים יצאו היום נגד ההאשמות של הרגולטור בנג'מין לוסקי. נגיד הבנק המרכזי בבריטניה מרווין קינג אמר היום, כי דבריו של לוסקי לא עומדים בקנה אחד עם עמדת שאר הרגולטורים, שכן הוא הראשון שבחר לצאת בהצהרות פומביות בנושא. במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום בלונדון אמר קינג כי לוסקי פועל בקצב שלו ואינו מתואם עם הרגולטורים האחרים המעורבים בפרשה. בתגובה, שיגרה היום המחלקה לעניינים כלכליים בניו יורק מכתב לרשויות בבריטניה בו נאמר כי ארה"ב לוקחת את הסנקציות הכלכליות על איראן מאוד ברצינות.

 
האשמות מפתיעות ולא הגיוניות – סטנדרט צ'רטרד | צילום: רויטרס

לטענת קינג, קיים קשר בין החקירה בעניין הקשר של סטנדרט צ'רטרד עם אירן לבין החקירה של הבנק ברקלי'ס בנוגע להפעלת מניפולציות על ריבית הליבור. לדבריו, החקירות הללו מראות מגמה של הרגולטור האמריקאי, המנסה לערער את מעמדה הכלכלי הבינלאומי של לונדון. 

בעקבות פרסום ההאשמותיו של לוסקי, איבד הבנק סטנדרט צ'רטרד כרבע מערכו בבורסה בלונדון תוך 24 שעות. לוסקי, המשמש כראש המחלקה לעניינים כלכליים, איים ביום שני כי הבנק עלול לאבד את רישיונו בעקבות הפרשה. לדברי המנכ"ל סנדס, הטענות התקבלו בבנק "בהפתעה גמורה" ונתפסו כ"לא הגיוניות". 

מקור אנונימי המקורב לפרשה אמר כי הוא הופתע מהתזמון המוזר של פרסום ההאשמות נגד הבנק על ידי לוסקי וכן מהשפה הקיצונית בה הוא השתמש. על פי הדיווח ברויטרס, מדובר בגורם העוקב אחר פעילות הבנק מול איראן מזה כשנתיים. לטענת המקור, לאחר זמן רב החליט לוסקי לקדם את החקירה נגד הבנק, משום שהבין כי היא תקועה במקום. 

בעקבות פרסום הפרשה, קיצר סנדס את חופשת הקיץ שלו והודיע כי הוא החל להכין את אסטרטגיית ההגנה של הבנק נגד ההאשמות נגדו. סנדס לא פירט על התוכנית אך אמר כי רק חלק קטן מההעסקאות שעשה הבנק עם גורמים איראניים נחקרות וכי היקיפן הכולל של העסקאות הללו הוא 14 מיליון דולר בלבד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן