הבעיה הגדולה הבאה של פייסבוק: העובדים עומדים להיפטר מהמניות

בחודש הבא תשוחררנה יותר ממיליארד מניות של פייסבוק מהגבלת חסימה, מה שיאפשר למחזיקים בהן למכור אותן. רבות ממניות אלו שייכות לעובדי החברה בהווה, שקיבלו אותן כתגמול בנוסף לשכר, ולא יהיה זה הימור גדול מדי להעריך כי ברגע שהמניות ישוחררו מחסימה, העובדים יבצעו גל של מכירות, מה שיפעיל לחץ נוסף על המניה. למעשה, העובדה שפייסבוק "זרקה" על עובדיה מניות בתמורה לעבודתם צפויה לחזור כבומברנג ולפגוע בחברה.

המשקיעים אמנם ידעו שהגל הענק מגיע והתכוננו אליו, אך בשבועות האחרונים דווקא העלו את מחיר המניה, בעקבות הבטחתו של המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג שלא ימכור בקרוב את מניותיו בחברה, וראיונותיו הפתוחים לתקשורת.

יגלה את הצד המכוער של תגמול במניות. צוקרברג | צילום: רויטרס

עם זאת, הבעיה שייצרו העובדים לפייסבוק תמשיך גם אחרי שחלק מהם ימכרו את המניות. מאז ההנפקה במאי נאלצו העובדים לשבת בצד מבלי יכולת למכור את המניות שברשותם, תוך צפייה בערך החברה צונח בוול סטריט, ובמשקיעים המוקדמים מרוויחים מההנפקה. עם זאת, פייסבוק עשתה לעובדים טובה אדירה כשנתנה להם מניות חסומות ולא אופציות, כלומר המניות בהן הם מחזיקים עדיין בעלות ערך מסוים.

למרות שהחברה מחלקת לעובדים תגמול בדמות מניות, רוב העובדים שהצטרפו אחרי נובמבר 2010 עדיין לא מרוויחים סכומים שיכולים לשנות להם את החיים. האתגר של פייסבוק, אם כך, הוא כיצד לשמור על העובדים המוכשרים, וכיצד למנוע מהם את התחושה שסביר שיתעשרו יותר במקומות אחרים בעמק הסיליקון. הפיתרון של החברה לסוגייה הוא המשך "דחיפת" מניות לעובדים קיימים ולעובדים חדשים.

אנדרו בארי מהמגזין הפיננסי "בארונ'ס", אשר העריך באחרונה את השווי הריאלי של מניית פייסבוק ב-15 דולר, מנסה גם להעריך מה יעשו המניות המחולקות לעובדים למחיר המניה בוול סטריט: "פייסבוק חילקה מניות חסומות בערך של 1.4 מיליארד דולר, או 500 אלף דולר לעובד. עד כה השנה, החברה שיחררה מיליארד מן המניות החסומות. הפיצוי המדווח הזה יכול להגיע ל-20 סנט למניה. הפחיתו את זה מתחזית הרווח של החברה ל-2013 (63 סנט למניה), ונשארתם עם חברה שנסחרת במכפיל רווח מופרז של 50. עם זאת, במחיר של 15 דולר למניה, החברה תיסחר במכפיל רווח של 35".

ייתכן מאוד שצוקרברג הכניס את עצמו למצב לא נעים. הוא מתכנן להמשיך לתגמל עובדים עם עוד ועוד מניות, אך דילול הרווחים יכול להמשיך ולהצניח את ערך המניה. אפילו אם המחירים בוול סטריט לא יגיבו בחדות למהלכים הללו, עדיין יוותרו הרבה מאוד עובדי פייסבוק עם המון מניות למכור. במקרה כזה, הצניחה של 9% שרשמה אתמול מניית פייסבוק בוול סטריט היא רק ההתחלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן