הבשורה החדשה של פייסבוק: מנוע חיפוש חברתי מותאם אישית

עדכון: פייסבוק השיקה הערב מנוע חיפוש חברתי מותאם אישית. במסיבת עיתונאים שעורכת החברה במשרדיה בקליפורניה הציג המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג את מנוע החיפוש החדש המבוסס על שאלות ישירות של המשתמשים. "זה אחד הדברים המגניבים ביותר שעשינו עד היום", אמר צוקרברג. 

"יש לנו למעלה ממיליארד משתמשים שמשתפים יותר מ-240 מיליון תמונות. הדבר מחייב אותנו לפשט את החיפוש שלהן". אמר צוקרברג. לדבריו, בניגוד למנועי חיפוש ווב כמו גוגל, החיפוש הגרפי מבוסס על שאלות של המשתמשים ולא על פילטרים. "הוא הרבה יותר אינטואיטיבי". 

לדברי צוקרברג המנוע החדש לא פוגע בפרטיות המשתמשים בפייסבוק. "ניתן יהיה לחפש רק בין התכנים שהמשתמשים משתפים וברשותם. המנוע יענה על שאלות כלליות ומדוייקות. כך למשל ניתן יהיה למצוא "תמונות של חברים מהקולג'" או "מסעדות באזור שיקאגו" וגם "חברים של חברים שהם רווקים וגרים בסן פרנסיסקו". 

במסגרת שינויי הפרטיות, פייסבוק תאפשר למשתמשים לבטל תיוגים של תמונות שהם אינם מעוניינים לחשוף בפומבי. 

בכירי החברה תיארו את מנוע החיפוש ככלי שיסייע למשתמשים ליצור קשרים חדשים ברשת, על ידי חיפוש אינפורמציה הזמינה דרך חבריהם. בנוסף המנוע מאפשר חיפוש לפי תחומי עניין. משתמשים יכולים למצוא מידע על סרטים שהם אוהבים, מקומות בילוי ועוד. 

מדובר במנוע חיפוש אינטואיטיבי המאפשר חיפוש צר יותר משל כל מנוע חיפוש הקיים כיום ברשת. 

צילום מסך של מנוע החיפוש הגרפי של פייסבוק

עוד הוסיף צוקרברג כי המנוע החדש יסייע גם למשתמשים עסקיים. למשל מעבידים המחפשים לגייס עובד חדש יוכלו להקליד דרישות ספציפיות ולקבל את כל האפשרויות המתאימות.

בנוסף, צוקרברג הזכיר כי במידה והמשתמשים לא יצליחו למצוא את מה שהם מחפשים, שיתוף הפעולה של פייסבוק עם מנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט יאפשר להם למצוא אפשרויות גם בחיפוש ווב רגיל. 

על רקע השקת המנוע, מניית פייסבוק רשמה עלייה של 1.5%. 

בשלב זה מנוע החיפוש החדש אינו זמין לכל משתמשי פייסבוק. ניתן להיצטרף לרשימת ההמתנה באתר הרשת החברתית. לדברי צוקרברג כרגע מדובר בפרויקט הנמצא בשלב הבטא שלו ועשויים להתרחש בו עוד שינויים. גירסת הבטא תהיה זמינה לכמות מוגבלת של משתמשי פייסבוק החל מהיום.

"בואו לראות מה אנחנו בונים", נכתב בעלון שפרסמה פייסבוק השבוע, ובו היא מזמינה את העיתונאים לאירוע מסתורי שתקיים הערב ב-20:00 (שעון ישראל). ההודעה הצליחה ליצור חרושת שמועות גדולה סביב ההכרזה הצפויה, ויצאה באזז הדומה להכרזות של המתחרה אפל בעידן סטיב ג'ובס. 

האירוע הוא ההכרזה הגדולה הראשון שתקיים פייסבוק במטה החברה במנלו פארק בקליפורניה מאז הנפקתה הבעייתית בוול סטריט בחודש מאי האחרון. עובדה זו הביאה למשחק ניחושים בקרב מומחי טכנולוגיה ובלוגים מובילים – אשר סיפקו מגוון הערכות למוצר שתשיק החברה – החל מסמארטפון חדש ועד מנוע חיפוש. "יש המון ספקולציות. שום דבר לא ודאי", אמר אנליסט ג'פריס בריאן פיטז.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"אם אני נדרש להמר, אני משער שמדובר במשהו שקשור לפלטפורמת הפרסום שלהם. אני לא משוכנע שמדובר בטלפון", אמר פיטז, וציטט דברים קודמים שאמרו בכירי החברה, כולל המנכ"ל מארק צוקרברג בעצמו, לפיהם שחרור סמארטפון לשוק יהיה "אסטרטגיה שגויה".

מארק צוקרברג | צילום: רויטרס

חלק מהאנליסטים טענו כי העלייה במניה בזמן האחרון – 17% מתחילת השנה – נובעת בעיקר מהציפיות לדוחות חיוביים לסיכום רבעון הרביעי של 2012, שתפרסם החברה בסוף החודש. "המניה טיפסה משום שפייסבוק הביאה לצמיחה משמעותית בנפח הפרסום בסלולר, מה שנותן למשקיעים תקווה כי היא תציג תוצאות טובות", אמר אנליסט BTIG ריצ'ארד גרינפילד.

בין ההעשרות של הבלוגים הטכנולוגיים לגבי מהות ההודעה המסקרנת היו גם אפליקציות מיוחדות לאייפד, אמצעים חדשים להצגת סרטונים ופרסומות וידיאו ואפילו אגף חדש שייבנה במטה החברה.

אחרים הזהירו כי הציפיות להשקת מוצר חדש שישנה את כללי המשחק עלולות לגרום לאכזבה. "אין שום סיכוי שהם יכריזו על משהו בעל השלכות כלכליות מרחיקות לכת, אחרת הם לא היו עושים את זה עכשיו, אלא מחכים שבועיים", אמר אנליסט וודבראש מייקל פכטר. "למה שיכריזו על משהו בעל השלכות כלכליות במהלך תקופה שקטה יחסית מבחינתם?".

במאי הפכה פייסבוק לחברה הראשונה בארה"ב שהונפקה בוול סטריט לפי שווי שוק הגבוה מ-100 מיליארד דולר. מאז, צנח שוויה ביותר מ-50% בשל חששות גוברים בנוגע לצמיחה האיטית בהכנסות והיעדר הפתרונות למעבר המשתמשים מהמחשבים האישיים לסמארטפונים. החברה הפתיעה את וול סטריט כשפרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי, והודיעה שהפרסום הסלולרי היווה 14% מהכנסותיה הכוללות מפרסום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן