הגלולה הזו יכולה למנוע הידבקות ב-HIV ב-92% מהמקרים

שלושה עשורים עברו מאז שמחלת האיידס חדרה לתודעה עולמית. במשך כל התקופה הזו דואגים שירותי הבריאות בכל העולם לעודד את הציבור הרחב לשימוש באמצעי מניעה דוגמת קונדומים. אולם שיטת טיפול חדשה, שהומלצה לאחרונה על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ולמניעתן (CDC), מאיימת לחולל רעידת אדמה בכל הקשור למניעת המחלה.

שיטת הטיפול המהפכנית נקראת "מניעה לפני חשיפה" (PrEP), והיא כוללת שימוש בתרופת מרשם בשם Truvada. התרופה שמשמשת גם לטיפול בנשאי איידס, הוכחה כיעילה גם במניעה של המחלה. Truvada פועלת כך, שאם אדם כלשהו נחשף לנגיף האיידס במהלך קיום יחסי המין או שימוש בסמים, החומרים הפעילים בתרופה יכולים למנוע מהנגיף להתבסס בגופו. במספר מחקרים שנערכו עלה כי הסיכון להידבק בנגיף ה-HIV ירד ב-92% מהמקרים בהשוואה לקבוצת הביקורת, שלא לקחה את התרופה. בעקבות הממצאים, הנחה המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ולמניעתן את הרופאים להמליץ למטופליהם הנמצאים בקבוצות הסיכון להידבקות לקחת את התרופה. קבוצות הסיכון כוללות הומוסקסואליים, המקיימים יחסי מין ללא אמצעי הגנה; הטרוסקסואלים שמקיימים יחסי מין עם אנשים הנמנים על קבוצות הסיכון; גברים ביסקסואלים, המקיימים יחסי מין ללא אמצעי הגנה וכל מי שמזריק סמים.

עשויה להביא גם לשאננות מוגזמת בקרב המשתמשים | צילום: Shutterstock

יש להדגיש כי מדובר בתרופת מרשם, כך שלא תוכלו פשוט לקפוץ לבית מרקחת ולרכוש כמה אריזות יחד עם משחת שיניים. כמו כן, זוהי תרופה שיש לקחת מדי יום ביומו. בנוסף, כדאי לדעת שכמעט כל תרופה, גם ה-Truvada כוללת תופעות לוואי, שרובן נדירות, אך עלולות לגרום לפגיעה של ממש. בין היתר מזהירה החברה מעלייה ברמות החומצה הלקטית בדם, בעיות בכבד, החמרה של בעיות בכליות, כאבים ופגיעה בעצמות, בחילות, שלשולים, כאבי ראש וחום. ענקית התקופות Gilead Sciences שאחראית על הפיתוח של התרופה מדגישה כי לקיחת התרופה חייבת להתבצע בנוסף לאמצעי הגנה כמו קונדום.

למה עכשיו?

בעוד שהתרופה כבר נמצאת בשימוש, הרי שההודעה שהוציא בשבוע האחרון המרכז האמריקאי לבקרת מחלות – היכתה גלים. הסיבה העיקרית להוצאת ההודעה היא הירידה הגדולה שחלה בשימוש בקונדום בקרב קבוצות הסיכון – ירידה שנובעת מהפיכתה של האיידס ממחלה סופנית למחלה כרונית. על פי ההערכות של מערכת הבריאות האמריקאית, מספר המרשמים שיונפקו יגדל מכ-10,000 מרשמים בשנה לחצי מיליון. עלייה של פי 50. השאלה הגדולה שנותרה עוד פתוחה היא האם ההצהרה תגרום לאנשים מקבוצות הסיכון, שנהגו לקיים יחסי מין ללא קונדום, לקבל הגנה טובה יותר? או שמא היא תגרום לאחרים לזנוח את הקונדומים, לקחת את הסיכון ולהיות מוגנים פחות.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

דואופול בזק-הוט נשבר: תשתית אינטרנט חדשה הושקה בישראל

תמריצים ממשלתיים: 10 הטבות מרכזיות שחשוב לכל יזם ישראלי להכיר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן