הדילמה הגדולה של ג'יי.זי: הדולרים בארנק או הטפיחה לאגו?

"בכל רע יש גם טוב" הוא פתגם שבהחלט יכול להתלבש על המקרה של הראפר/יזם ג'יי.זי. בכל הקשור לשותפות החדשה שלו עם סמסונג. מצד אחד, הסכימה סמסונג לרכוש מיליון עותקים דיגיטליים של אלבומו החדש, עוד לפני שייצא באופן רשמי לחנויות ב-4 ביולי; מצד שני, אף אחד מהם לא ייחשב במצעדי המכירות.

ג'יי זי ויוניברסל מיוזיק גרופ חתמו לאחרונה על הסכם במסגרתו תרכוש סמסונג מיליון עותקים דיגיטליים של של האלבום החדש שלו "מגנה כרטא הגביע הקדוש", עבור 5 דולר לעותק. בעוד שזה הרבה פחות ממה שהיה מרוויח במקרה של מיליון הורדות באייטיונס, שם עולה כל עותק 9.99 דולר -מדובר עדיין בסכום גבוה עבור אלבום שאף אחד עדיין לא שמע.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

הבעיה היא שהמגזין האמריקאי ביבלורד, העוסק בתעשיית המוזיקה (ובו מוצגים הדירוגים, להם מיוחסת חשיבות רבה) כבר הצהיר שלא יחשיב את העסקה בסיכומי המכירות שלו. הסיבה? המשתמשים למעשה לא ישלמו עבור האלבום אגורה, שכן הם יקבלו אותו בחינם דרך הטלפון שלהם. אם הם היו מחויבים בסכום מינימלי של 3.49 דולר, שבילבורד משתמשת בו כמחיר הסטנדרט לאלבום, היא הייתה נחשבת למכירה לגיטימית ולכן גם היתה נחשבת בדירוגים. כפי שזה נראה כרגע, העסקה מהווה בעיני המגזין רק קידום מכירות עבור האלבום.

צילום: רויטרס

עסקאות מכירה המוניות כמו אלה נעשו על ידי כוכבי מוזיקה פעמים רבות בעבר, כשחלקן נחשבו במצעדי המכירות ואחרות לא. Guns N 'Roses והנשרים עשו עסקאות הפצה בלעדייות עם Walmart, אבל משום שהמשתמשים רכשו למעשה את האלבומים – הן נחשבו במצעדים.

כאשר פרינס חילק 3 מיליון עותקים של אלבומו "כדור הארץ" יחד עם העיתון דיילי מייל בשנת 2007 בבריטניה, האלבום הגיע בעצם בחינם עם העיתון, כך שזה לא נחשב כמכירה. כמובן שהדוגמאות הללו היו בימי ה-CD, כאשר הפצתה של המוסיקה הייתה משהו אחר.

כך שאם שם המשחק עבור האמן הוא רק השורה הפיננסית התחתונה שלו, הרי שהחשיבות של מיקום אלבומו במצעדי המכירות קטנה, ורק סעיף הרווח חשוב. מכירה מוקדמת נרחבת בהחלט מתאימה לכך, במיוחד בימים אלה של חוסר ודאות לגבי נתוני מכירות, אפילו של כוכבים מוכחים. בנוסף, הפרסום שמגיע עם זה שווה את הוויתור על המחיר. במקרה של פרינס, זה עזר לו למכור 21 הופעות בהיכל ה-O2 בלונדון.

מצד שני, אם למצעדי המכירות יש מקום מרכזי בקמפיין שיווקי או באגו של האמן, אזי שמכירה מוקדמת יכולה לסייע לו רק במעט במטרה זאת. ג'יי זי אמנם הצליח מאוד לאורך השנים, אבל זה לא מבטיח לו שום דבר בימים אלה. תשאלו את את סנופ דוג, שמכירות אלבומו האחרון אכזבו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן