הדפלציה לא עוצרת: מדד חודש פברואר ירד ב-0.7%, האינפלציה השנתית נותרה שלילית

הדפלציה במשק הישראלי נמשכת, וביתר שאת – כך עולה מנתונים אשר פרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). על פי הדו"ח שפרסמה, מדד המחירים לצרכן במשק ירד במהלך חודש פברואר ב-0.7% – אשר בשילוב הירידות מהחודשים האחרונים במדד, מותירים את האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים בישראל ברמה שלילית של 1%-, הרחק מיעד האינפלציה אשר קבעה הממשלה, ועומד על 1%-3%.

הירידה הנוכחית במדד המחירים מיוחסת, בין היתר, להמשך הצניחה במחירי הנפט בעולם, אך מסקרן יהיה לראות כיצד תשפיע הורדת הריבית עליה הכריז בנק ישראל על המדד לחודש מרץ. כזכור, לפני שבועות בודדים החליטה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל להוריד את הריבית במשק לרמה של 0.1% – הריבית הנמוכה ביותר אשר ידע המשק הישראלי מאז ומעולם – בניסיון לעצור את דהירת הדיפלציה וירידת המחירים במשק.

עיקר הירידות במדד הנוכחי נרשמו בתחום החשמל לצרכן הפרטי, אשר מחירו ירד ב-9.9%, כמו גם מחירי הדלק לצרכן הפרטי – אשר ירדו ב-3.2%. תחום ההנעלה רשם ירידות של 3.1%, מחיר ההלבשה ירד ב-6.2% ומחיר הנסיעות לחו"ל ירד ב-1.9%. מנגד, מחירם של הפירות הטריים האמיר במהלך החודש ב-4.2%, וגם ההוצאה על שכר הדירה לא נעצרה – וטיפסה ב-0.2%.

צילום: thinkstockphotos

"הירידה החדה במדד פברואר היא בעיקר תוצאה של ירידת מחירי הדלק בחודש שעבר, ירידת מחירי החשמל וגורמים עונתיים שתומכים בדרך כלל באינפלציה נמוכה בחודשי החורף", הסביר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות "פסגות". "אמנם, התחושה היא שהדפלציה בישראל הולכת ומחמירה אך אין סיבה לבהלה שכן דפלציה זו מורכבת בעיקר מגורמים זמניים. מחירי הנפט בעולם לא יצנחו כנראה בכל שנה ב-50% וגם הורדות מחירי החשמל והמים הן יזומות ולא איתות כלשהו על המצב במשק. יתרה מכך, גם בסעיפים אחרים במדד שבהם מורגשת בשנה האחרונה ירידת מחירים כמו שירותי התקשורת או המזון מדובר בדפלציה מהסוג הטוב ביותר שאפשר לבקש. התגברות התחרותיות במשק והשפעותיהן של רפורמות להוזלת יוקר המחייה תומכות בסופו של דבר בצרכן הפרטי בפרט ובמשק בכלל".

בבית ההשקעות תמיר פישמן העריכו כי "נתון זה רק מצדיק את פעולת בנק ישראל אשר הפחית את הריבית לשפל של 0.1% בלבד. נראה כי בנק ישראל יצטרך להוסיף ולפעול בכדי לעודד את הצמיחה במשק וכי שימוש רק בכלי הריבית אינו מספיק. מחירי הנפט ממשיכים בצניחה אשר אמורה להוסיף להחמיר את נתוני האינפלציה הנמוכים בחודשים הקרובים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן