הדקה ה-90: לספרד נותרו רק 24 שעות נותרו לשבור את גוש היורו

ספרד מיקמה את עצמה במסלול התנגשות עם אדוני התשלום האירופיים, ויצרה מצב המאיים על היורו יותר מאשר החובות היווניים מאיימים עליו. הסיבות אולי אינן בהירות לחלוטין, אבל, בעיקרון, ספרד אומרת לאירופה: תשפילו אותנו – וחגיגת היורו תסתיים, אבל ממש תסתיים.

הינה ההיגיון, והרגש, המניעים את עמדתם: במהלך 24 השעות האחרונות, המסרים המעורבים שהגיעו ממדריד הציעו הן כי ספרד מכירה בכך שלא נותר לה לאן לפנות חוץ מחבילת חילוץ, ובו זמנית כי היא מתעקשת שלא יהיה חילוץ – לא יתבקש ולא יתקבל, או כפי ששר הכלכלה הספרדי תיאר בחיוניות כה רבה – "הגברים בשחור לא יגיעו". נותרו רק 24 שעות לפני שנגלה – 24 שעות לפני שספרד תשיק את מכירת האג"ח הפומבית הבאה שלה.

גם בדקה ה-90, עם זאת, ספרד מתעקשת בביטחון כי היא תקבל כסף ללא תנאי חילוץ. בסדר, הם אומרים, אנחנו יכולים לקבל איזשהו סוג של חילוץ בנקים שאיננו חילוץ של קרן המטבע – חילוץ שאינו כואב. שר הכלכלה מונטורו גם מצביע על כך שספרד גדולה מכדי להינצל בחבילת חילוץ: "מנקודת מבט טכנית, ספרד לא תוכל להינצל", ציטטה אותו העיתונות – וזה סימן מדאיג לשלוח לשווקים. 

הגברים בשחור לא יגיעו. שר הכלכלה הספרדי כריסטובל מונטורו, השבוע | צילום: רויטרס

תחת תרחיש ה"בלי חילוץ", הבנק המרכזי האירופי פשוט יספק כסף לבנקים הספרדיים. הממשלה הספרדית תבא פטורה מאחריות אפילו שהיא מפקחת על הבנקים הספרדיים. ישנן סיבות טובות למה זה לא יקרה, ומנהיגי ספרד מודעים לכך. אז השאלה הבלתי פתורה שנותרה היא מה יקרה הלאה – וב"הלאה" כוונתנו ל-24 השעות הקרובות, לפני הוצאת האג"חים מחר (יום ה'). ולמה האיחוד לא יפצח בהצלת הבנקים הספרדיים ללא חילוץ רשמי? הסיבות העיקריות הן כדלקמן:

1. חילוץ ישיר של בנק דורש שינוי חוקתי שלא יוכל לקרות במהירות. ארצות כמו אירלנד ייאלצו לקיים משאל עם בגינו.

2. גרמניה, הולנד ופינלנד מתנגדות לכך שלושתן. גרמניה כבר הצהירה כי לא תעשה זאת, ואין לה צורך לסגת.

3. אם ספרד תזכה לטיפול רך יותר מאירלנד, פורטוגל או יוון – מה יקרה אז? הגרמנים מעלים את השאלה – האם האירים יחזרו ויבקשו שינוי בתנאי החילוץ שלהם? האם הם יחושו כי הושפלו שלא לצורך, זכו ליחס נוקשה מדי? האם יבעיר הדבר גם את הלך הרוח ביוון?

אז למה שהתנהגותה של ספרד תשבור את גוש היורו? ספרד הפכה את זה לעניין של כבוד – שהגרמנים יעשו מה שהפוליטיקאי הרפובליקני ניוט גינגריץ' קורא לו "רגע של תפיסת קרסוליך": הם מאמינים בדבקות כי על הבנקים הגרמניים לשאת גם הם בחלק מכריע מהעול. הם מאמינים כי הגרמנים לוקים בתפישת המציאות שלהם לגבי מקורו של עושרם – השוק האירופי האחד עזר לגרמניה להפוך לעשירה כל כך, וזהו השוק האחד הזה שנתון בצרה, לא ספרד.

הושפילו סתם. הפגנות בדאבלין, אירלנד, לאחר הודעת התקציב בדצמבר 2011 | צילום: רויטרס

מאידך, ספרד עדיין צריכה להתוודות על היקף ההפסדים של הבנקים שלה, ומרגע שיתחיל תהליך העזרה – נגלה שההפסדים האלה עצומים הרבה יותר מ-19 מיליארדי היורו שמבקש "באנקיה". הבנקים כבר מדברים על 40 מיליארד יורו, וזה לפני שהבנקים עצמם פותחים את הספרים שלהם. האנאליסט-לשעבר הנחשב מארד גרנט צוטט מעריך את הסכום בקרוב ל-400 מיליארד יורו.

בבוא יום חמישי השטיח יהיה מוכתם בדם. היקפה המלא של השפלתה הכלכלית של ספרד יהיה ברור יותר, אם לא ידוע במלואו. הכלכלה הרביעית בגודלה של גוש היורו תיכנס לתוכנית של קרן המטבע, והדם הרע שבין אומות חייבות ומחייבות יגיע לשפל חסר תקנה. ספרד תרגיש נבגדת, ותראה את האיחוד כנקמני, נעדר יכולת ובלתי גמיש.

מתוך 17 אומות בגוש היורו, 4 תהיינה אומות שחולצו. העיניים יופנו באופן בלתי נמנע לאיטליה. איך שלא נהפוך את זה, הכלכלה האירופית תיראה ותחוש שבורה. סופו של היורו לא יכול לבוא מוקדם מדי לכל מי שבדרום אירופה. או אירלנד.

 


כתבות אחרות בנושא:

 מנהיגי ה-G7 הסכימו לסייע לכלכלות ספרד ויוון

מסובבים את האקדח: האם ספרד תשנה את מאזן הכוחות באירופה?

שר האוצר הספרדי: "אנחנו במצב מאוד, מאוד קשה"; החילוץ באופק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן