“ההיפר אינפלציה פוגעת באיראן כמו נשק להשמדה המונית”

"כדאי לכם לקנות עכשיו", ייעץ מוכר האורז בטהרן. שומר המפעל הפורש קיבל את העצה, וקנה 400 ק"ג כדי להאכיל את משפחתו המורחבת למשך 12 חודשים. "כשאספתי את הכסף", סיפר ל"ניו יורק טיימס", "קיבלתי שיחת טלפון. כשניתקתי את השיחה, הוא אמר שהמחיר כרגע עלה ב-10%. שילמתי לו, לא הייתה לי ברירה. אלוהים יודע כמה זה יעלה מחר".

הריאל האיראני התרסק ב-40% בשבוע שעבר, תחת לחץ הסנקציות הכלכליות החריפות ועל רקע כישלון פעולות הממשלה לחיזוק המטבע. עדיין לא ברור אם איראן נמצאים בעיצומו של תהליך היפר-אינפלציה, כפי שטוען החוקר סטיב האנקה ממוסד המחקר קאטו, אך לכל הפחות המדינה נמצאת על סף מצב כזה.

מפגינים נגד אחמדינג'אד | צילום: רויטרס

האסכולה האוסטרית הגדירה את שלושת שלבי האינפלציה. בשלב הראשון, אנשים עדיין שומרים על כספם, בציפייה שהמחירים יירדו. בשלב השני, אנשים נפרדים מכספם כדי להצטייד בסחורות לפני שהמחירים יעלו שוב. בשלב האחרון, ההיפר-אינפלציוני, אנשים קונים כל דבר שהם יכולים להשיג – אפילו אם הם לא צריכים אותו – מפני שערך הסחורות גבוה יותר מערך המטבע.

כיום, איראן הופכת דומה יותר ויותר למדינה שהייתה במהלך המהפכה של 1978-79. כעת יש אישור לכך גם ממישהו שחי שם בשנים הללו. "הממשלה החדשה רצתה אז למנוע מן ההון לעזוב את המדינה", נזכרת ג'אנט טוואקולי, מומחית למסחר בנגזרים משיקגו, אשר נישאה לאיראני בזמן לימודיה. "האזרחים גילו שלמרות שהיה יחס המרה רשמי של 7 טומאן (10 ריאל) לדולר, לא היו שום אמצעים להמרת הכסף. הבנקים היו סגורים מרבית הזמן. הממשלה הטילה הגבלות נוספות על המרת כסף. אזרחים יכולים היו להוציא מהמדינה רק 1,000 דולר ומזוודה עם בגדים. הרעיון היה למנוע מאזרחים להוציא מהמדינה שטיחים יקרים".

"לפני שהמטבע נכנס לצניחה חופשית", היא כותבת היום בהאפינגטון פוסט. "הערך שלו יכול לרדת מבלי שהאזרחים שמים לכך לב. האזרח לא מבחין בכך שאותו מטבע קונה בגדים באיכות ירודה יותר, ושקופסאות האוכל קטנות. זה המצב הנוכחי עם הדולר".

לדבריה, איראן כרגע עברה את השלב הזה. לאן זה מוביל הפעם אי אפשר לדעת, אבל לא כנראה לא למקום טוב.

כתבות נוספות בנושא:

קריסה כלכלית באיראן: עימותים בין חלפני כספים לשוטרים בטהראן

הסנקציות עובדות: איראן ממשיכה עם הגרעין – והכלכלה מתפוררת

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן