ההכרעה של קטלוניה: האם להתחיל בהליך של התנתקות מספרד?

המשבר הכלכלי בספרד לא נשאר רק בתחום האג"ח: הוא מחלחל לקווים אזוריים רגישים, ובשדרות בברצלונה, בירת חבל קטלוניה, מדברים על עצמאות ובמדריד מודאגים. היום ילכו הקטלונים לבחירות, והסקרים צופים כי הנשאי הקטלני ארתור מאס ייבחר מחדש. מצב כזה עשוי להתחיל הליך היפרדות של כלכלת קטלוניה מכלכלת ספרד.

כשספרד נמצאת במשבר הקשה ביותר שהיא חווה מזה עשורים, השאיפה לעצמאות מעולם לא הייתה חזקה יותר בקטלוניה, אזור עשיר בצפון-מערב ספרד שאחראי על 20% מהתפוקה הכלכלית של המדינה ומתגוררים בו כ-16% מאוכלוסיית ספרד.

יותר מחצי מהקטלונים תומכים בהיפרדות למדינה עצמאית ומאות אלפים צעדו בחודש ספטמבר בברצלונה במה שאמצעי התקשורת המקומיים כינו כמחאה הקטלונית הגדולה ביותר. התגברות להט הבדלנות והשאיפה לעצמאות באה על רקע המשבר הכלכלי החריף שפוקד את ספרד, כאשר רבים בקטלוניה מאמינים כי מדריד היא זו שמייבשת את הכלכלה הספרדית.


ההפגנה הקטלונית הגדולה | צילום:רויטרס

השלטון המקומי גובה תשלומי מס ואז מחלק אותם מחדש ל-17 המחוזות השונים בספרד, שכל אחד מהם מערכת רשויות שונה. בקטלוניה טוענים כי בכל שנה הם משלמים לכלכלה הספרדית 16 מיליארד יורו יותר מהוצאותיו של המחוז עצמו.

עם כלכלה בגודל של פורטוגל, קטלוניה מוציאה משטחה חברות גלובליות כמו טלקום, מפעילת שדות התעופה אבטיס וקבוצת ביטוחי בריאות גריפולס. בבתי הספר הילדים לומדים את השפה הקטלנית וספרדית נחשבת כשפה זרה במחוז הולדתם של סלבדור דאלי, אנטוניו גאודי, חואן מירו והכדורגלן צ'אבי. הקטלונים אסרו על מלחמות שוורים בשטח המחוז, וזאת כדי להדגיש את השונות מהתרבות הספרדית.

האם המאבק בין ברצלונה למדריד יישאר רק על מגרש הכדורגל? | צילום: רויטרס

ארתור מאס, נשיא הברית השמרנית, כמו מרבית הציבור, תומך נלהב של האוטומוניה הקטלונית, עתה אומר כי אם ייבחר מחדש, הוא יקדם משאל עם בכדי להביא להיפרדות מוחלטת, כמו זו שסקוטלנד מתכנת לעשות ב-2014 ולשבור את איחודה ההיסטורי בן 305 שנה עם אנגליה. "הלכנו בכיוון אחד 30 שנה ועכשיו אנחנו משנים אותו. קטלוניה צריכה שיהיו לה כלים של מדינה עצמאית",  אמר מאס בפני פורום של כלכלנים בכירים ופוליטיקאים במדריד שבוע.

היפרדות מספרד צפויה לסבך את קטלוניה בתוך האיחוד האירופי. לפי האיחוד, אם קטלוניה תיפרד מספרד, היא תיאלץ להגיש בקשה מחודשת להצטרפות לאיחוד, כמו כל מדינה המעוניינת להתווסף אליו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן