ההרחבה הכמותית של ברננקי: ירכוש אג"ח ב-40 מיליארד דולר בחודש – עד ששוק העבודה יתאושש

 

ההרחבה הכמותית השלישית של הבנק הפדרלי יוצאת לדרך, עם טוויסט: נגיד הבנק בן ברננקי שיגר היום תוכנית תמריצים אגרסיבית לשווקים, במסגרתה ירכוש אג"ח מגובי משכנתאות ב-40 מיליארד דולר בחודש, וימשיך לרכוש נכסים עד ששוק העבודה יתייצב.

בשינוי מדיניות משמעותי, קשר הבנק את רכישת האג"ח הלא קונבנציונלית שלו באופן ישיר למצב הכלכלי, מהלך שצפוי לעורר מחלוקת בין מבקרי הבנק. "אם התחזית לשוק התעסוקה לא תשתפר משמעותית, הוועדה תמשיך לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות, תבצע רכישות נכסים, ותשתמש בכלים האחרים העומדים לרשותה עד שהשיפור יושג ותושג יציבות מחירים", נכתב בהצהרת הבנק. 

בצעד נוסף שמשקף את דאגת בכירי הבנק ביחס לבריאות המשק האמריקאי, קבעו בבנק כי שיעורי הריבית יישארו בשפל לפחות עד אמצע 2015, בניגוד ליעד שנקבע בעבר של סוף 2014

במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר פגישת בכירי הבנק אמר ברננקי כי אין בכוונתו לגרום כעת לאינפלציה וכי טרם נקבעו יעדים לכלכלה או לשיעור האבטלה אשר יובילו להפסקת תוכנית רכישת האג"ח. "לא נעלה את הריבית מוקדם מדי", הסביר. "התוכנית נועדה להאיץ את התאוששות הכלכלה ולשפר את מצב התעסוקה, אבל לא נוכל לעשות זאת לבדנו ולהבריא את הכלכלה. נדרשת פעולה גם בצד הפיסקלי".

הכרזתו של ברננקי גרמה להאצה בוול סטריט: מדד הדאו ג'ונס עלה ב-1.5%, מדד הנאסד"ק התחזק ב-1.3% וה-S&P הוסיף 1.6% לערכו.

לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הבנק הודיע גם כי ימשיך את מבצע "טוויסט" בו הוא מחליף חוב לטווח קצר לאג"ח לטווח ארוך יותר. "פעולות אלו אמורות להפחית את הלחץ על שיעורי הריבית לטווח הארוך, לתמוך בשווקים ולסייע בשיפור התנאים הפיננסיים", נמסר מהבנק.

סבב הרכישות השלישי מגיע לאחר שבשני סבבי ההרחבה הכמותית הקודמים נרכשו נכסים בשווי 2.3 טריליון דולר. המהלך האחרון נחשב אמיץ יותר מציפיות המשקיעים, משום שהוא אינו מוגבל בזמן, ומקושר ישירות לאבטלה.

לפני כחודש הבטיח ברננקי בכנס הבנקאים בג'קסון הול כי לא יישב בצד בזמן שהאבטלה בארה"ב עולה, ויעשה כל שיידרש בכדי להבריא את הכלכלה האמריקאית הנחלשת. על אף הספקות לגבי יעילותו של צעד זה מראים סקרים שנערכו בקרב אנליסטים בארה"ב כי 60% מהם מאמינים שהפעולה תאפשר את חיזוקו של המשק האמריקאי.

ברננקי במהלך מסיבת העיתונאים | צילום: רויטרס

שני הסבבים הקודמים של הרחבה כמותית סיפקו תמריץ ניכר לשוקי המניות, בייחוד לאלה הספקולטיבים והמסוכנים. כעת צפויה האווירה האופטימית אשר שרתה בשבועות האחרונים בשוקי העולם להימשך.

ההרחבה נערכה לאחר שברבעון השני של השנה נרשמה האטה משמעותית בצמיחת הכלכלה האמריקאית, אשר הסתכמה בשיעור של 1.7% בחישוב שנתי. על פי נתוני התעסוקה, רק 69,000 משרות נוספו לשוק העבודה האמריקאי בחודש שעבר, פחות מהכמות הנחוצה כדי לעמוד בקצב גידול האוכלוסייה.

הסבב הראשון של ההרחבה הכמותית נערך בנובמבר 2008, והוארך במארס 2009. הסבב השני יצא אל הפועל בנובמבר 2010, והורחב ב-"מבצע טוויסט" בספטמבר 2011 ושוב ביוני 2012.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן