“ההשמצות נגד פרנקל נבעו מכאלה שחששו כי יעלה את הריבית”

"אם פרופ' ליידרמן יצליח לשמור על יציבות מחירים, כולל מחירי הנדל"ן, הוא יהיה נגיד טוב. אם לא, הוא יהיה נגיד רע כמו קודמו, שהיה אחד הגרועים בנגידי ישראל" – כך אומר לאתר פורבס פרופסור ירון זליכה, דיקן הפקולטה למנהל עסקים וראש ההתמחות בחשבונאות בקרייה האקדמית אונו ולשעבר החשב הכללי במשרד האוצר.

זליכה, אשר ביקר בעבר רבות את ראש הממשלה והאוצר, סבור דווקא שמדובר באדם ראוי לתפקיד: "הוא בעל ידע נרחב וניסיון רב, הן אקדמי והן מעשי", מחמיא זליכה. "אבל מבלי לסייג את דבריי, נגיד טוב אינו רק נגיד בעל ידע וניסיון, אלא גם בעל יכולת עמידה בלחצים. מאחר והלחצים מצד בעלי ההון, החברות הגדולות והבנקים הם תמיד לריבית נמוכה מהדרוש, בעוד שקולם של הזוגות הצעירים הסובלים מריבית נמוכה (שמנפחת את מחירי הדיור), נשמע פחות ופחות) – אזי שאין כרגע איזון, והנגיד חשוף ללחצים קשים של ריבית נמוכה מדי", חושש זליכה.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

 

פרופ' ירון זליכה | צילום: אריאל ירוזלמסקי

לטענתו ההיסטוריה מלמדת שלא כל נגיד הצליח לעמוד באותם לחצים: "אני מקווה שפרופ' ליידרמן יצליח לעמוד בפרץ", מביע זליכה משאלה. "מבחינה מקצועית ואישית הוא מינוי ראוי, אולם בסופו של יום מבחן התוצאה הוא של הנגיד החדש. תפקידו של בנק ישראל הוא לשמור על יציבות מחירים, כולל מחירי הדיור. אם יעשה זאת הוא יהיה נגיד מצוין. אם לא – אז הוא יהיה נגיד לא טוב, כמו קודמו, שהיה אחד הגרועים בנגידי ישראל. בתקופתו של סטנלי פישר עלו מחירי הנדל"ן ב-80%, כאשר החוק מגדיר שתפקידו של הנגיד הוא לשמור על יציבות מחירים, והוא אינו מחריג מחירי דיור".

זליכה מתייחס גם לסוגיית ויתורו של יעקב פרנקל על התפקיד: "אם נזכר במסע ההשמצות שספג, אשר אין ספק שחלקו נבע מגורמים אינטרסנטים שחששו שמא יעלה את הריבית, אזי קל לשער באיזה לחצים יעמוד ליידרמן בתחום בריבית. לכן תכונה הכרחית בשבילו היא יכולת עמידה בלחצים, ואת זה אפשר יהיה לראות רק במבחן התוצאה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן