הודלפו תנאי החילוץ: ספרד תכפה תספורות על משקיעים פרטיים כדי להציל את הבנקים

ממשלת ספרד מפילה את נטל החוב הלאומי על האזרחים במדינה, כך עולה ממסך הבנות שפורסם בעיתון אל פאיס. על פי המסמך הסודי שהודלף לתקשורת, סיכמה הממשלה עם מנהיגי האיחוד האירופי כי הבנקים יאלצו לספוג את ההפסדים שיווצרו כתוצאה מהגדלת יעד הגירעון, כשהמפסיד העיקרי הוא ציבור המשקיעים.
|
התנאים הקשיחים המוצגים במסמך הם חלק "חלוקת הנטל" שניסחו מהניגי האיחוד האירופי במסגרת תוכנית החילוץ שתנתן לספרד בשווי של 100 מיליארד יורו.על פי המסמך, לאחר חלוקת ההפסדים בין המשקיעים הפרטיים ובעלי ההון במדינה, תאלץ ספרד לדחות חובות של בעלי ההון, על מנת למנוע קריסה של המערכת הבנקאית במדינה. במילים אחרות, לפני שתהיה למוסדות במדינה גישה לכספי משלמי המיסים, הם יצטרכו לכפות תספורות על משקיעים בעלי חובות למערכת הבנקאית. משמעות הדבר, מחיקת חוב של עד 67 מיליארד יורו.


מריאנו ראחוי, ראש ממשלת ספרד | צילום: רויטרס

לטענת אחד הפרשנים של המגזין הכלכלי הפייננשל טיימס, הבנקים יאלצו לבצע מחיקה מלאה של מניות בכורה ואג"ח לטווח רחוק. אולם במסמך ההבנות מצויין גם כי החוב הלאומי של ספרד יהפוך למניות שיוצעו לציבור המשקיעים לרכישה. מניות אלה ימכרו ב"הנוחות משמעותיות".


תנאי משמעותי נוסף שמופיע במסמכי ההבנה הוא ש"בהנק המרכזי בספרד, בנקו די'ספניה יידחה כל בקשה מאחד הבנקים שידרוש חילוץ מהמדינה בפרמיה של יותר מ-10% משוויו בשוק, עד דצמבר 2012". וכן כי האיחוד האירופי יקבל סמכות רחבה להתערבות ברגולציה על המערכת בהנקאית הספרדית. במסגרת סמכות זו יוכל האיחוד לערוך מבדקי פתע לכל מוסד פיננסי במדינה בכל רגע שימצא לנכון. בנוסף, יחוייב הבנק המרכזי בספרד להגיש דוחות רבעוניים של כל אחד מהמוסדות הכלכליים במדינה למשרד האוצר של האיחוד האירופי.

לגבי התשלום הראשון של כספי החילוץ, אותם אמורים הבנקים בספרד לקבל עד סוף יולי, נאמר כי הוא ישמש רק כ"כסף לשעת חירום" שיסייע לבלום הדרדרות נוספת של המערכת הבנקאית במדינה. פירוש הדבר שאף אחד מהבנקים בספרד לא ייקבל כספי חילוץ מהאיחוד האירופי עד שלא תושלם הבדיקה שתקבע מהו מצב המערכת הבנקאים בכלל וכל אחד מהמוסדות הפיננסים בה בפרט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן