הושקה קרן הייצוב של האיחוד: ספרד טרם ביקשה סיוע

שרי האוצר של האיחוד האירופי השיקו היום את קרן הייצוב של האיחוד האירופי. בשלב הראשון תכיל הקרן 200 מיליארד יורו שישמשו לחילוץ הכלכלות שיגישו בקשות סיוע רשמיות לבנק האירופי המרכזי, ולאחר מכן, תגדל הקרן ל-500 מיליארד יורו. כך נקבע בפגישת שרי החוץ של מדינות גוש היורו בלוקסמבורג.

אחת הסוגיות המרכזיות אשר נידונו בפגישה נגעה לספרד, אשר מצויה במשבר כלכלי קשה אולם בחרה שלא לבקש עדיין באופן רשמי חבילת חילוץ מהמוסדות האירופיים. החשש הספרדי נובע בין היתר מההתנגדות החזקה ברחוב הספרדי למהלכי הצנע אשר ידרוש צעד שכזה, ומחוסר הודאות לגבי מידת הסיוע שלו לכלכלה הספרדית. 

"ספרד הבהירה כי אינה זקוקה לתכנית סיוע", אמר שר האוצר הגרמני, וולפגנג שיובל. "היא מבצעת כל מה שנדרש מבחינת מדיניות פיסקלית ברפורמות מבניות. יש בספרד בעיות עם הבנקים כתוצאה מבועת נכסים אמיתית בשנים האחרונות. זו הסיבה שהיא מקבלת עזרה בגיוס הון לבנקים".     

בנוסף דנו שרי האוצר במשבר הכלכלי ביוון וברעיון של הקמת משרד אוצר משותף ותקציב משותף למדינות האיחוד. מטרת הרעיון, שהוצע לראשונה על ידי נשיא המועצה האירופית, הרמן ואן רומפוי, היא שימור האיחוד המוניטרי של מדינות גוש היורו. על פי התוכנית יאוחדו תקציבי 17 החברות בגוש, תחת תקציב מרכזי, עליו יפקח משרד אוצר חדש.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, תגיע מחר לביקור ראשון באתונה מאז שנת 2009. קבלת הפנים שצפויה מרקל לקבל מאזרחי יוון לא תהיה חמה במיוחד: יוונים רבים מאשימים אותה במצב הקשה שנוצר במדינה כתוצאה ממדיניות הצנע של ממשלת יוון בשלוש השנים האחרונות, מדיניות שהונהגה על מנת לקבל את כספי החילוץ מהאיחוד האירופי. 

שר האוצר הספרדי, לואיס דה גינדוס (משמאל), ואולי רהן, הנציב לעניינים מוניטריים באיחוד האירופי (מימין), במהלך פגישת שרי האוצר של גוש היורו, היום בלוקסמבורג | צילום: רויטרס

במהלך ביקורה באתונה צפויה מרקל להיפגש עם ראש ממשלת יוון, אנטוניס סמארס, וכן עם נשיא יוון קרלוס פפואוליאס ובכירים במשק היווני.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן