החל המשא ומתן בין ארה"ב לאיראן: "לא תהיה הסרה של הסנקציות"

איראן וארה"ב קיימו הלילה (ו') את השיחות בדרג הגבוה ביותר מזה דור, כאשר שרי החוץ של המדינות נפגשו לדון על תוכנית הגרעין האיראנית. ג'ון קרי וג'וואד זריף נפגשו לאחר התכנסות רחבה יותר עם נציגים של מעצמות נוספות.

דיפלומטים ממדינות שונות תיארו את האווירה בפגישה הרחבה כחיובית, אבל הם וגם שרי החוץ של איראן וארה"ב, הדגישו את הקושי בפיתרון הוויכוח שנמשך כבר עשור. "היתה לנו פגישה מאוד קונסטרוקטיבית", אמר קרי לכתבים בסיום הפגישה. עם זאת הוסיף קרי כי "אין צורך לציין, פגישה אחת ושינוי הטון, מה שהיה מבורך, לא עונה על השאלות שיש ויש לנו עוד הרבה עבודה לעשות".

בראיון שנתן ל-CBS הוסיף קרי כי ארה"ב לא תסיר את הסנקציות על איראן עד שהיא לא תראה כי היא לא מנסה להשיג נשק גרעיני. קרי אמר כי צעד אחד שאיראן יכולה לנקוט בו כדי להראות לעולם מה כוונותיה הוא לפתוח את המתקן הגרעיני בפורדו בפני פקחי האו"ם.

"ארה"ב לא תסיר את הסנקציות עד שיהיה ברור כי תהליך אמין, אחראי ושקוף החל, ואנחנו נוכל לדעת בדיוק מה איראן מתכננת לעשות עם תוכנית הגרעין שלה", הצהיר קרי.

זריף (מימין) וקרי בפגישה הלילה. | צילום: רויטרס

גם זריף נשמע זהיר והתעקש על הקלה מהירה מהסנקציות הכבדות שהוטלו על איראן בידי ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם. "אני מרוצה מהצעד הראשון הזה. עכשיו נצטרך לראות אם אנחנו יכולים לגבות את המילים החיוביות במעשים רציניים כדי שנוכל להתקדם", אמר זריף לכתבים.

"מובן שבזמן שאנחנו מתקדמים, חייבת להיות הסרה של סנקציות, לקראת הסרה מוחלטת של כל הסנקציות בסוף התהליך. אני מקווה שנוכל לנוע בכיוון הזה בתוך פרק זמן קצר", הוסיף זריף. קרי וזריף שמו מספר אפשרויות על השולחן אבל הדגישו כי יש עוד עבודה לעשות.

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, שהובילה את הפגישה הרחבה יותר אמרה לכתבים בסיומה כי היתה "פגישה משמעותית, באווירה טובה ואנרגטית".

היא הוסיפה כי הצדדים הסכימו על "לוח זמנים שאפתני" ופגישה נוספת כבר נקבעה ל-15 ו-16 באוקטובר במטרה "להמשיך לקדם את האג'נדה של קרי מהפגישה הנוכחית ובתקווה להניע את התהליך קדימה. עם זאת אשטון הוסיפה כי יש לשים את הפוקוס על "עבודה אפקטיבית שנעשית בשטח".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן