הטובים לטיס: למה קנה וורן באפט מטוסים ב-9.6 מיליארד דולר?

חברת ההשקעות של וורן באפט, ברקשייר האתווי סגרה את עסקת רכישת המטוסים העסקיים הגדולה בהיסטוריה, כאשר רכשה 425 מטוסי ססנה ובומברדייר בשווי של 9.6 מיליארד דולר. המטוסים יתווספו לכלי טיס בשווי 6.7 מיליארד דולר שרכשה החברה רק בחודש מארס.

עסקה זו מרימה גבות רבות בקרב כלכלנים ואנשי עסקים בכל העולם. האם דווקא בזמן שהכלכלה העולמית מראה סימני האטה והמשבר באירופה מטיל צל כבד על התחזיות העתידיות עבור השוק הגלובלי כולו, זה הזמן להוציא מיליארדי דולרים על הגדלת צי מטוסים? יש הטוענים שמדובר בסימנים לאי שפיות מצד באפט עצמו. 

אולם, אין זו הפעם הראשונה בהיסטוריית העסקים של באפט שהוא מצליח להפתיע את השוק כולו. ב-1989 כשהציג באפט לראשונה את רכישת התעופה שלו, הוא קרא למטוס "הבלתי מוצדק". כבר אז אמר באפט כי "השאלה האם ברקשייר תרוויח מרכישת המטוס נותרת פתוחה, אך אני אעשה כל שביכולתי על מנת להשיג מכך את הניצחון העסקי שלי". למעלה מעשרים שנים אחרי, נראה שבאפט לא מדבר באוויר. 

מומחים בענף התעופה האמריקאי סבורים שזהו שוק צומח בקצב מהיר. לראיה, בין השנים 2007 ל-2012, קצב הצמיחה של הסקטור היה 0.7% וכעת צופים שקצב זה יגבר ויגיע ל-3.6% במהלך חמשת השנים הבאות עם רווח כולל של 17.3 מיליארד דולר. בנוסף, צופים המומחים כי צי המטוסים של ברקשייר יגדיל במהלך תקופה זו את נתח השוק שלו מ-2% כעת ל-5%. 

למרות שקצב הצמיחה של שוק הטיסות הפרטיות אינו מזהיר בשנים האחרונות, באפט לא נראה מודאג. אחד המשפטים שהמיליארדר נוהג לומר למחזיקי המניות בברקשייר הוא: "משך הזמן הכי טוב להחזיק  את המניות הוא לנצח". בין אם מדובר בהמתנה לשנת 2015 או אפילו 2025, באפט עדיין מהמר על כך שישיג בסופו של דבר את ה"ניצחון העסקי" שהבטיח למשקיעיו, ובקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן