הטורפים: המשקיעים האקטיביסטים מפחידים את חברות הטכנולוגיה

לפני שנה הזהיר בן הורוביץ, אחד מיזמי ההון סיכון המוכרים והמשפיעים בעמק הסיליקון, את מנכ"לי חברות הטכנולוגיה הגדולות מהמשקיעים האקטיביסטיים. הורוביץ, שהקרן שלו תמכה והשקיעה ברשתות החברתיות החמות ביותר, בהן פייסבוק, טוויטר וגרופון, אמר למקימי חברות טכנולוגיה כי "אקטיביזם של מחזיקי המניות הוא לא רעיון טוב". הורוביץ התייחס בדבריו למשקיעים הנוטים לקנות מניות של חברות במשבר, ולפעול בצורה חריפה לביצוע שינויים שישפרו את מצבה של החברה, בהם רפורמות מבניות והחלפת שדרת הניהול.

הורוביץ דיבר אז על תמיכתו במבנה הון המורכב משני סוגי מניות, מה שהעניק למייסדי חברות, כמו לארי פייג' מגוגל ומארק צוקרברג מפייסבוק, את השליטה בחברות הציבוריות שהקימו. אולם בתקופה האחרונה, הורוביץ ומנכ"לי חברות הטכנולוגיה נתקלים בנוכחות מוגברת של סוחרים מניו יורק בעמק הסיליקון, שעה שמשקיעים אקטיביסטיים שמים כמטרה לא רק חברות במשבר, אלא גם את השמות החמים ביותר בעולם הטכנולוגיה.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.


קארל אייקן | צילום: רויטרס

המשקיעים אקטיביסטים צפויים לקבל עידוד מהצלחתו של המשקיע המיליארדר דניאל לואב ביאהו!. ענקית האינטרנט הודיעה ביום שני האחרון כי תבצע רכישה חוזרת של מרבית המניות שהוחזקו על ידי קרן Third Point של לואב, בסך כולל של 1.16 מיליארד דולר. כאשר לואב השקיע לראשונה ביאהו בקיץ 2011, ולאחר מכן החל בקמפיין האקטיביסטי שלו בחברה, רבים חשבו שלואב לקח משימה הגדולה על מידותיו. אך בתוך פחות משנתיים, הקרן של לואב הרוויחה מיליארד דולר על השקעתה ביאהו. כעת, מחזיקי מניות אחרים ואנליסטים בוול סטריט מודאגים מאיבוד תמיכתו של לואב, אשר התפטר מדירקטוריון החברה.

נראה כאילו זו עונת הציד של חברות בחוף המערבי מצד משקיעים אקטיביסטים. באפריל, רכשה קרן ValueAct קפיטל, אשר מובלת על ידי ג'פרי אובן, מניות מיקרוסופט ב-2 מיליארד דולר, ועל פי דיווחים שונים החברה שוקלת להעניק לקרן מושב בדירקטוריון בעקבות לחץ מצד אובן. הקרן מבקשת לשנות את המיקוד במיקרוסופט ממוצרים עבור לקוחות פרטיים לפיתוח שירותים למגזר העסקי.

משקיע אקטיביסט נוסף הוא בארי רוטשטיין, אשר מנהל את קרן הגידור ג'אנה. רוטשטיין רכש השנה מניות בשתיים מן החברות הבעייתיות בתחום הרשתות החברתיות – זינגה וגרופון. עד כה הוא אמנם לא פעל פומבית לזעזועים בחברות, אך הוא ידוע כמי שפועל מאחורי הקלעים.

היום צפויה הכרעה גם בנוגע לגורל אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים בתחום הטכנולוגיה – חברת המחשוב דל. מדהים לציין שגורל החברה נמצא במידה רבה בידיו של המשקיע האקטיביסט הגדול ביותר שקיים. המשקיע המיליארדר קארל אייקן כבר כפה על דירקטוריון חברת המחשוב מספר דחיות בההצבעה על הליך הרכישה של 24.4 מיליארד דולר שהוצע על ידי המייסד מייקל דל. אייקן הביא להתנגדות משמעותית בקרב מחזיקי המניות לעסקה, ערב ההצבעה שאמורה להיערך היום, בסופה יוחלט אם להיענות להצעה ולהפוך את דל לחברה פרטית.

פול סינגר הוא מיליארדר אקטיביסט נוסף שחג סביב עמק הסיליקון. קרן אליוט שלו רכשה במאי נתח גדול בחברת אחסון המידע NetApp והחלה לדחוף לשינויים בדירקטוריון ובתחומים נוספים. בשבוע שעבר הודיעה החברה על הוספת שני דירקטורים חדשים, אשר קיבלו המלצות חמות מקרן אליוט.

מוקדם יותר השנה הצליח דיוויד איינהורן, מיליארדר מוכר ומנהל קרן בניו יורק, לרכז מאמץ אקטיביסטי אפילו מול ענקית הטכנולוגיה אפל, כשתבע את החברה ודרש כי היא תציע דיבידנד קבוע למחזיקי מניות מועדפות. איינהורן משך בסופו של דבר את התביעה, אך אפל הרחיבה השנה את מדיניות הרכישה החוזרת של המניות והגדילה את הדיבידנד.

לכל הפחות, התקרית האחרונה מראה כי גם חברות הענק כבר לא חסינות מפני אנשים כמו איינהורן, ושאר המשקיעים שהוזכרו כאן, אשר חושבים שהם יכולים לנסות להשפיע אפילו על החברות הגדולות והאייקוניות ביותר בעמק הסיליקון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן