הטי שירט בת 100: איך הפך פריט הלבוש הפשוט לסמל תרבותי?

ב-1913 החליט הצבא האמריקאי כי על חיילי חיל הים ללבוש חולצה מתחת למדיהם ומאז הכל היסטוריה. היום הטי שירט היא כבר פריט חובה בכל ארון וסמל תרבותי שמקודש לכל העמים, הגזעים והדתות. 

הטי שירט הפכה את הלוק הגזעי עם מעיל העור והבלורית לבלתי נשכח, היא עזרה למרלון ברנדו להפוך לאליל בנות עולמי בסרט "חשמלית ושמה תשוקה" ואפילו ג'ון לנון נתן לה מקום של כבוד כשלבש חולצה עם הדפס של "אני אוהב את ניו יורק". הטי שירט החלה כבגד עבודה ומשם הגיעה עד לקולקציות של מעצבי העל החשובים בעולם.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

על פי סקר שנערך לאחרונה בארה"ב נראה כי 87% מהאמריקאים לא מוכנים להיפטר מהטי שירט הישנות שיש להם בארון. אז מדוע החולצה הפשוטה לכאורה הזאת הפכה לפריט כל כך פופולרי? לטענת הפסיכולוגית ג'ניפר באומגרטר, מחברת הספר " You Are What You Wear", אנשים מתחברים לטי שירט ברמות שונות. "הטי שירט היא פרקטית, נגישה ומתאימה לכל עונה וכמעט לכל אירוע". 

מרלון ברנדו, מתוך הסרט "חשמלית ושמה תשוקה" | צילום: tshirtbirthday.com

לכבוד חגיגות ה-100 לטי שירט השיקה חברת האופנה האמריקאית customink אתר מיוחד, שם היא מציגה אבני דרך בהיסטוריה של הטי שירט. הנה כמה מהם: 

1913 – חיל הים האמריקאי מורה לחייליו ללבוש חולצת טריקו לבנה שסגורה עד הצוואר מתחת למדים. אייקון תרבותי נולד. 

1920 – המילה טי שירט מוכנסת באופן רשמי למילון האמריקאי של חברת מריאם וובסטר. על פי ההגדרה המילונית, טי שירט היא חולצה ללא צבע המגיעה עם שרוול או בלי ועשויה בדרך כלל מכותנה. 

1951 – הטי שירט מגיעה להוליווד. החולצה כבר לא נחשבת ללבוש נסתר, לאחר שהשחקן מרלון ברנדו נראה לובש אותה על מסכי הקולנוע בסרט "חשמלית ושמה תשוקה". 

1959 – המצאת הדיו הגמיש פלסטיסול המאפשר הדפסה פשוטה על בגדים, בעיקר על גבי טי שירט. 

הטי שירט הגדולה בעולם | צילום: tshirtbirthday.com

2011 – נקבע שיא גינס ללבישת כמות חולצות טי אחת על השניה – השיאן הוא סנאת בנדרה שלבש 257 חולצות בבת אחת. 

2012 – חברת גילדאן קבעה את שיא גינס נוסף עבור החולצה הגדולה בעולם. מידותיה של הטי שירט הענקית הן: 85 מטר לרוחב ו-85 מטר לגובה. השיא נקבע ב-11 ביוני בנשוויל, טנסי. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן