היהודים באולימפיאדה לא מוותרים על ארוחה כשרה, ובית חב"ד בעיירת הנופש כורע תחת העומס

הרבי של סוצ'י, שהוא גם הרבי היחיד בסוצ'י, נאלץ לבקש תגבורת מארצות הברית, והטיס כ-7,000 ארוחות כשרות, שיעזרו להאכיל את המבקרים היהודים של אולימפיאדת החורף ברוסיה, שם היהדות רק מתחילה להתחדש אחרי עשורים של דיכוי.

כשהוא אינו מדבר אפילו מילה אחת ברוסית, ארי אדלקוף, יליד קליפורניה, עבר לסוצ'י לפני כ-12 שנים עם אשתו חני, על מנת לייסד בה את בית הכנסת הראשון והיחידי. בהכנות לאולימפיאדה, הוא מספר שקיבל אי-מיילים מיהודים מכל רחבי העולם, שביקשו לדעת היכן ניתן לאכול אוכל כשר בעיר ולקבל את השבת.

"יש בית כנסת, יש מקווה, יש חינוך מסורתי לילדים ויש קידוש שבת, כך שאתם יכולים לבוא לסוצ'י, יהיה לכם פה מענה לכל הצרכים היהודיים", אמר אדלקוף בראיון. לכבוד המאורע אף הוקם אתר, JewishSochi.com, שם יכולים המבקרים להזמין אוכל כשר ולמצוא הוראות הגעה לבית הכנסת ולחדרי תפילה במלונות של סוצ'י ובהרים מסביב לה, המצויידים בנרות שבת וספרי תורה.

ארי אדלקוף, הרב של סוצ'י, על רקע בית חב"ד המקומי | תמונה: רויטרס

יהודים מישראל, רוסיה, אוסטרליה, אוקראינה וארצות הברית התאספטו בסוצ'י, והם מקפידים לחלוק ביחד ארוחות ערב כשרות וזמני תפילות. "מגיע לו הרבה כבוד והערכה על זה – יש פה תיאום שבהחלט אינו מקרי" אומר יוסי שרון, ישראלי לשעבר, שכעת עובד בחברת יעוץ במוסקבה. "יש פה יהודים מכל העולם שהתקבצו יחד, זה נחמד".

הרבנים באים

בדומה להרבה מקומות בעולם, היהדות ברוסיה זכתה לתחיה מחודשת בעיקר בזכות תנועת חב"ד של הרבי מלובביץ', ואף הגדילה לעשות ושלחה 12 רבנים מתלמדים לסוצ'י, לסייע לאדלקוף בתקופת אולימפיאדת החורף ואולימפיאדת הנכים, תקופה של כ-3 חודשים.

"אנחנו מרגישים את השורשים שלנו באדמה הזו, שחזרנו אליה", אומר ג.ג. הכט, רבי מאלנוויל ניו ג'רזי, כשהוא כמובן מתכוון למקורות הרבי מלובביץ' שנמצאים כיום בשטחה של בלרוס. "היום, אחרי 20 שנה שחב"ד מאוששים את התרבות היהודית ברוסיה, אני מרותק ונרגש מאי פעם".

בזמן הסובייטים, מעט בתי הכנסת שהיו פעילים עשו זאת תחת עינם הפקוחה של הק.ג.ב., והיה מדובר במעשה כמעט בלתי אפשרי למול את הבנים הילודים במדינה, כמו גם ללמוד עברית, לרכוש אוכל כשר או להפגין את דתם באופן חופשי ופתוח. בדרכונם הוטבע החותם "יהודי" ומרביתם סבלו מאפליה באוניברסיטאות ובעבודה. המגמה הייתה ברורה, והתוצאה הייתה הגירה המונית של יהודים מרוסיה, בעיקר לישראל.

אדלקוף ושניים מהתלמדים | צילום: רויטרס

"זה לא סוד שבמשך שנים רבות לא הייתה תרבות יהודית ברוסיה, רבים מהיהודים חששו לומר שהם יהודים בימים ההם", אמר רבי אדלקוף. אולם, מאז התמוטטות ברית המועצות ב-1991, בתי כנסת חדשים נפתחו ויהודים רבים גילו את שורשיהם מחדש. "זה הופך לדבר נורמטיבי יותר ויותר עבור היהודים כאן להיות פתוחים בנוגע לדתם, שזה שינוי אדיר", אומר פיליפ כרמל, דובר הקונגרס היהודי האירופי בבריסל.

למרות שישנה אנטישמיות ברוסיה, כשם שישנה אנטישמיות במערב, נדמה שאין כרגע איום קיומי לאוכלוסיה היהודית של רוסיה, שמונה כ-300 עד 500 אלף יהודים, הוסיף כרמל. "יש תחושה של רנסנס יהודי של ממש שקורה היום ברוסיה", אומר אדלקוף. "ראינו התעוררות גדולה מצד הנוער, הם ממש רוצים לדעת עוד על משמעות היהדות. הם רוצים לדעת על המורשת שלהם על התורה, איך חיו אבות אבותיהם במסגרת המסורת היהודית, והם רוצים לאמץ את אורח החיים הזה כאן היום ברוסיה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן