היעד הבא: האם אפל מתכננת השתלטות על טוויטר?

דמיינו חברה ששליטתה בסביבת מוצריה אובססיבית. חברה הדורשת רמה גבוהה במיוחד של עקביות בעיצוב חזותי ועיצוב חוויית המשתמש שלה. חברה שבאופן שגרתי מקריבה את האינטרס של מפתחים מצד שלישי בלי לחשוב פעמיים. אפל, נכון? אז לא: הכוונה היא לטוויטר.

אבל לא לטוויטר שאנחנו מכירים ואוהבים, אלא מה שמסתמן כטוויטר החדש – ואפשר לראות את טביעות האצבע של אפל לכל אורכו. 

מסתובבות לא מעט שמועות – שהגיעו עד הניו יורק טיימס אפילו – ש"אפל, המקרטעת במאמציה להיכנס לתחום המדיה החברתית, דיברה עם טוויטר בחודשים האחרונים לגבי ביצועה של השקעה אסטרטגית בה, לדברי אנשים המעורים בנושא". ואז הגיעו הרבה תגובות שאמרו שלא, אפל לא משקיעה, ואפילו שבגלל האינטגרציה הגבוהה בין שתי החברות, "היא גם לא צריכה". 

אבל מאז, טוויטר כבר הפילה את הפטיש על המפתחים שבנו עסק על הפלטפורמה. היא הגבילה את הגישה של ממשקי תכנות אפליקציות כך שאף אפליקציה לא תוכל לגדול יותר מדי בלי הסכם מוסדר עם טוויטר. ובאותה מידה מדאיגים את המפתחים הקווים המנחים הנוקשים של התצוגה שלה, שמונעים מהציוצים להפוך לפורמט סטנדרטי שיהיה הגיוני לאתרים בעלי תשדורות נצברות. 

כבר נשמעו הטענות בהנפקתה של טוויטר לגבי זניחתה את המפתחים. האם אין לאנשי טוויטר אוזניים, או שמא הם פועלים בהדרכת אפל?

מנכ"ל טוויטר, דיק קוסטולו, בפרזנטציה של החברה. מוכֶר? | צילום: רויטרס

רשת חברתית צריכה לגדול ולהרוויח, כמובן. אבל תיראו איך זה עבד עד עכשיו לפייסבוק. מנכ"ל טוויטר דיק קוסטולו אמר לאל.איי.טיימס שהחברה לא ממהרת להפוך לציבורית או למצוא קונה. יש לה "משאיות של כסף בבנק". ומנכ"ל אפל טים קוק אמר ש"אפל לא צריכה שתהייה בבעלותה רשת חברתית". אז למה שזה יקרה?

זה יורד, בסופו של דבר, לרובד של שליטה שאפל צריכה שתהייה לה. אם נצלם תמונה כעת ב-iOS, מיד נשים לב לאופציית השיתוף בטוויטר שעולה. תוסיפו לזה כמה פילטרים – והינה, קיבלתם אינסטגרם.

טוויטר כעת מוטמעת היטב ב-iOS (וגם במערכת ההפעלה הדסקטופית של אפל), וסביר מאוד להניח שתוטמע גם בגרסאות הקרובות של אייטיונז, האפ-סטור ואפל טי.וי. אבל האם אפל באמת רוצה את כל זה עם חברה שאיננה בבעלותה? מה אם טוויטר תתהפך ותעשה לאפל מה שהיא עושה עכשיו למפתחים?

אם התיאוריה שהוצגה לפניכם נכונה, כי אז זה לא יקרה: מדיניות ממשק תכנות האפליקציה של טוויטר עובּדה חרוצות ע"י אפל. טוויטר בצעה בו שינויים בעבר, אבל לא כאלה. התזמון של המו"מ הספקולטיבי בין אפל לטוויטר מגיע מיד אחרי שהעסקה הקודמת של אפל עם פייסבוק נפלה. פייסבוק רצתה להפוך לציבורית, ולא הייתה מעוניינת להעביר את האינטרסים שלה לאפל.

אז למה שטוויטר תעשה את זה?

כדי לנצח את פייסבוק. ויש סיבה נוספת, מעבר לבעלות על רשת חברתית, שבגללה אפל כנראה מעוניינת בטוויטר: ממשק. טוויטר עשתה עבודה מעולה בשימור פשטות המוצר שלה. אפילו הציוצים הממומנים ושילובן של הכרטיסיות לא הורידו את המערכת יותר מדי, או הפרו את האיזון לכיוון השיווק באופן בוטה מדי. 

אפל, המובילה בחוויית המשתמש, מצויה למעשה בסכנת איבוד הפשטות הזו, של "זה פשוט עובד", שהיא חלק גדול ממשיכתם של צרכנים אליה. אז אפל יכולה להגדיל את טוויטר, וטוויטר יכולה, ובכן, לעזור לאפל להישאר פשוטה.

מעניין האם העסקה זאת כבר סגורה. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן