הליכוד ללפיד: תתפשר או שנלך לחרדים. בנט: "תשכחו מאולטימטום"

ככל שהדד-ליין להרכבת הממשלה מתקרב, הלחץ במערכת הפוליטית ובייחוד בליכוד-ביתנו עולה, וזאת על רקע הדו קרב על משרד החינוך עם יש עתיד. אם עד חצות הלילה (ד') לא תורכב הממשלה, לא ניתן יהיה להשביעה בכנסת עוד השבוע, מה שהוביל את הליכוד להציב אולטימטום ליאיר לפיד: רד מהעץ או שנפנה לחרדים.

גורמים בליכוד מסרו כי אם בשעות הקרובות לא תהיה פריצת דרך במו"מ עם לפיד והוא לא ירד מהדרישות המופרזות שלו, ראש הממשלה יתחיל בשיח בזק עם המפלגות החרדיות, לשון המסר.

גורמים ביש עתיד אמרו בתגובה: "המשבר הקואליציוני שאנו עדים לו כעת הוא לא רק מאבק תיקים. זהו קרב על דמותה של החברה הישראלית. ההתעקשות של יש עתיד על תיק החינוך נובעת מהעובדה שהדרך לשנות את פניה של המדינה עוברת בעיקר דרך התיק הזה. הצגתה של המפלגה כסחטנית היא עיוות האמת. הסכמנו לרדת במספר התיקים המגיעים לנו בכדי להקטין את מספר שרי הממשלה".

"יש עתיד ביקשה את אמון הבוחר כדי שהיא תילחם לא רק על גודל הממשלה ועל השוויון בנטל, אלא גם על החינוך ועל עתיד החברה הישראלית. בעניין זה יאיר לפיד לא יסטה מעקרונותיו והבטחותיו גם אם יאלץ לשבת באופוזיציה", הבהירו.

צילום: מרק ישראל סלם

יו"ר הבית היהודי דבק בברית שלו עם לפיד ואמר: "פורסם כאילו הליכוד מציג אולטימטום לידידי יאיר לפיד – חבריי בליכוד: תשכחו מזה. ככה זה לא יילך. יש פערים, צריך להידבר ולהתפשר, כולנו. עד שתקום ממשלה. יש מדינה שצריך לדאוג לה".

בבית היהודי אישרו לדה פוסט כי אמש נועד יו"ר המפלגה נפתלי בנט עם נתניהו, בפגישה בה רה"מ ביקש להבין כיצד ינהג בנט אם המו"מ עם יש עתיד ייכשל היום. במפלגה מסרבים לאשר כי במקרה כזה הבטיח בנט להישאר בקואליציה, אך על אף דבריו של בנט גורמים בכירים אמרו כי "נתניהו לא היה שם את האקדח הזה על השולחן לולא קיבל הבטחה כלשהי מבנט. לפיד הלך רחוק מדי במשא ומתן".

מאז הבוקר בנט, כעת איש המפתח לגורלה של ממשלת נתניהו השלישית, מרכז מאמץ להשאיר את יש עתיד בשיחות ודיבר מספר פעמים עם לפיד. נתניהו עידכן את ראשי המפלגות החרדיות בהתפתחויות, וגורם בכיר בליכוד אמר: "לראש הממשלה נשבר מלפיד. אם לא יבין שהוא לא מרכיב הממשלה, הוא לא יהיה בה". ביש עתיד מסרבים להגיב לפי שעה ושוקלים את צעדיהם.

ביש עתיד בינתיים מסרבים לסגת מדרישתם לקבל את משרד חינוך, כשברקע המאבק בין ישראל ביתנו, הבית היהודי ויש עתיד על ראשות ועדת הכספים, כמו גם איומה של ציפי לבני לזנוח את ההסכם הקואליציוני ולעזוב את הממשלה שטרם הוקמה אם תתקבל דרישת הבית היהודי לבטל את משרת השר השני לתנועה.

 


צילום: מרק ישראל סלם

ח"כ איילת שקד הבהירה: "אנחנו הגענו לסיכומים עם רה"מ ומצפים שגם יש עתיד תגיע לסיכומים שלה בהקדם". גורם בליכוד טוען כי גם נושא מספר השרים בממשלה יכול עוד להיפתח היום מחדש אם כולם יעמדו על דרישותיהם.

מוקדם יותר אמר גורם בליכוד: "יתכן שרה"מ יבקש מסער לסגת מהחינוך. כרגע הוא עדיין נאבק עבורו אבל נתניהו גם רוצה להשביע ממשלה עד ליל חמישי בכנסת ולהגיע עם שריו לנשיא במוצ"ש ולא בלעדיהם". בסוגיית לבני אמר הגורם שכרגע רה"מ לא ביקש ממנה לוותר על תפקיד שר למפלגתה, וכי הוא מעוניין לקיים את ההסכם ביניהם.

אותו גורם העריך כי תסריט בו תוקם ממשלת מיעוט שתתבסס על שיתוף פעולה בין החרדים ובנט ללא לפיד קלוש ביותר, אבל הוסיף שמדובר בקלף היחיד שנותר לליכוד מול לפיד. בינתיים, הנתק בין צוותי המו"מ של המפלגות נמשך כשכל צד ממתין למהלך של הצד השני.

ח"כ דני דנון ליכוד קרא לראש הממשלה נתניהו שלא להיכנע לדרישות יש עתיד גם במחיר של הליכה לבחירות חדשות, אך גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי עד יום שני, יומיים לפני נחיתת הנשיא אובמה בישראל, תושבע הממשלה.

מבחינת נתניהו, זהו גם המועד האחרון בהחלט בו יוכל להציג את ממשלתו. החוק קובע שאם רה"מ לא יכריז אצל הנשיא עד מוצאי שבת שהצליח להרכיב ממשלה, יזומן עד יום רביעי ח"כ אחר שיוכל להציג תמיכה של לפחות 61 חברי כנסת או שלחילופין יכריז הנשיא על בחירות חוזרות. יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' היא היחידה שיכולה בתיאוריה לקחת את האתגר בהרכבת ממשלה מתוך הכנסת הנוכחית אם נתניהו ייכשל, אבל במפלגתה כלל לא נערכים לאפשרות הזו.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן