הלקח מפרשת מעריב: כך תגנו על הפנסיה שלכם

על ההתרחשויות בעיתון מעריב עוד ידובר. הרשימה הזו תתמקד בהיבט אחד מפתיע. כיצד ייתכן שהעובדים הופתעו לגלות חסרים בקופות הפנסיה שלהם? היכן היו העובדים כל השנים?

המחוקק לא ישב בצד בנושא הזה. הוא נותן לעובדים כלים מצוינים לגלות ולמנוע חסרים בקופות. שימוש בכלים לא מצריך מיומנויות גבוהות אלא תשומת לב ברמה הבסיסית ביותר המצופה והמתחייבת מאנשים השוקדים באופן סביר על שמירת זכויותיהם.

עובדי מעריב בפרט וכל עובדים בכלל רק צריכים להשתמש בהם. מהם הכלים?

1. החוק מחייב את המעסיק למסור לעובד, לא יאוחר משלושים יום מיום תחילת העבודה, "הודעה על תנאי העבודה" לפי טופס שהמחוקק קבע אותו. בטופס הזה המעסיק חייב לפרט את קופות הגמל אליהן הוא מבצע הפקדות, לאיזו מטרה, ומהו שיעור ההפקדה לכל קופה. הטופס הוא ידידותי, קריא ופשוט. העובד רק צריך לקרוא אותו כדי לוודא שהכתוב בו משקף את מה שמגיע לו. כלומר, המחוקק מצייד את העובד ה"יוצא לדרך" במדריך זכויות.

2. החוק מחייב את המעסיק למסור לעובד "תלש שקוף" הכולל את כל הפרטים שהמחוקק קבע אותם. בתלוש המעסיק חייב לפרט מהן ההפקדות שהפקיד לקופות גמל – הפקדות מעסיק וניכויים משכר העובד – שמות הקופות וסכומי ההפקדה. העובד רק צריך להשוות בין התלוש לבין ההודעה על תנאי עבודה ולראות שסכומי ההפקדות תואמים את המתחייב.

3. החוק מחייב את קופות הגמל למסור דוחות תקופתיים לעובד ובהם פירוט סכומי ההפקדות והסכומים שהצטברו.

4. החוק מטיל סנקציות משמעותיות על מעסיקים שאינם מבצעים הפקדות במועד לקופות הגמל, הן סנקציות כספיות והן – לגבי סכומים שנוכו משכר העובד ולא הועברו לקופת הגמל – גם סנקציות פליליות. החוק גם מטיל סנקציות פליליות על נושאי משרה בתאגיד. ודאי שאם נושאי המשרה, יש להניח כי יפעל לתיקונו שכן אין סיבה שייקח על עצמו חשיפה להליך פלילי. הכוונה אינה להקל באחריות המעסיקים שאינם מבצעים את חובותיהם אבל אחריות זו – אם היא מעמידה את העובדים בפני שוקת שבורה – בסופו של דבר אינה מועילה להם. 

5. הדבר הכי חשוב לומר לעובדים – גם אתם צריכים לקחת אחריות על שמירת זכויותיכם. המחוקק נותן לכם כלים לכך. השתמשו בהם.

הכותבת היא מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד ש. הורוביץ ושות'.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן