המכתב הסודי שמסעיר את הבנק האירופי: האם איימו על אירלנד?

אירופה סוערת בתקופה האחרונה, בעיקר בגלל חילוץ המדינות מוכות החוב, והמשבר ביוון שמגיע לנקודת רתיחה. אולם מאחורי הקלעים מתחוללת סערה לא קטנה בנושא אחר. זו נוגעת למכתב סודי שנשלח בסוף 2010 מנגיד הבנק האירופי המרכזי הקודם, ז'אן קלוד טרישה, שבו הוא ככל הנראה מאיים על אירלנד ו"ממליץ" לה לבקש סיוע מקרן החילוץ של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

למרות שדבר קיומו של המכתב נחשף, עד כה הוא לא פורסם, אולם בימים האחרונים הודה שר האוצר האירי, מייקל נונן, כי המכתב צריך להתפרסם, אך רק בעתיד.

אתמול הגיעו הדיונים גם למחבר המכתב, טרישה. כשנשאל על ידי CNN לגבי הסוגייה, השיב כי המכתב לא צריך להיות מפורסם כיוון ש"מדובר בהודעות אשר היו חסויות בזמנו".

טרישה. מעדיף שתוכן המכתב לא ייחשף | צילום: רויטרס

ראשית הסיפור בחודשים שקדמו לכניסתה של אירלנד לתוכנית החילוץ בסוף 2010. הבנק האירופי המרכזי החל לדאוג בנוגע לכמות הכסף שהוא הלווה לבנקים האירים. בתחילת נובמבר, הבנק החליט שעליו להתערב.

ב-12 בנובמבר פורסם ברויטרס כי אירלנד נמצאת בשיחות עם האיחוד לקבלת מימון חירום, אולם בראיונות שקיים באחרונה הודה בריאן ליהן, שר הכלכלה האירי בזמנו, כי באותו יום הוא קיבל מכתב מטרישה, שהמליץ לו להיכנס לתוכנית החילוץ המאוחדת של קרן המטבע והאיחוד. ליהן הודה כי "הבנק המרכזי היווה כוח משמעותי מאחורי הלחץ להיכנס לתוכנית החילוץ". העיתון "אייריש טיימס" דיווח מפי בכירים בדאבלין כי המכתב היה ישיר למדי, וכלל איום מפורש לפיו הסיוע לבנקים האירים נמצא בסיכון אם המדינה לא תצטרף. בתוך שבועות משליחת המכתב, נכנסה אירלנד לתוכנית החילוץ.

נראה כי טענותיו של טרישה לפיהן המכתב פרטי הן עילה לא מספקת למניעת פרסומו. ייתכן שהדבר היה נכון בזמן השליחה, ושהמכתב כלל מידע רגיש על מצב הבנקים האירים בנובמבר 2010, אך כיום הבעיות הללו חשופות לציבור.

אין ספק, בכירי הבנקים צריכים לקבל את האפשרות לתקשר זה עם זה בדרכים שלא יפגעו בשווקים, אך זה לא נותן להם כרטיס חופשי לעשות כל העולה על רוחם מבלי הצורך להסביר את עצמם לציבור. כיום, יש אינטרס ציבורי בפרסום המכתבים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן