המפתח להבין האם הפיצוץ בפרצ'ין הוא חבלה נמצא במה שלא נדע

המפתח להבין האם הפיצוץ בפרצ'ין שבאיראן הוא חבלה או תקלה נמצא במה שאנו לא יודעים וכנראה לא נדע. היכן פרצה הדליקה כתוצאה מהפיצוץ? האם זה קרה במתקן סודי וחיוני לתהליך ייצור נשק גרעיני? אם התשובה על כך חיובית, הרי רבה הסבירות שמדובר בפעולת חבלה שנועדה לשבש את אחד התהליכים או הרכיבים בתוכנית הגרעין להקניית היכולת להרכיב פצצה.

אחרת רוב הסיכויים שמדובר בתאונת עבודה, אולי טיפול רשלני בחומרי נפץ. פרצ'ין הוא בסיס צבאי גדול המשמש מרכז לניסויים, ייצור ואחסון חומרי נפץ. קהילות המודיעין במערב גילו שבמקום נעשו לא רק ניסויים בחומרי נפץ קונבנציונאליים. התברר, כפי שזה מופיע בדוחות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ובהודעה לאחרונה של שר המודיעין יובל שטייניץ, כי בבסיס הוקמו מעבדות שבהן בוצעו ניסויים לבדיקת שרשרת הפיצוץ במתקן דמוי פצצה גרעינית.

ניסויים אלה הכרחיים וחיוניים לשם הרכבת נשק גרעיני. למעשה מדובר בשלה הסופי של תהליך הרכבת הפצצה. בעקבות מידע זה דרשה סבא"א כבר לפני כמה שנים לאפשר לפקחיה לבקר במתקן. איראן מכחישה בעקביות כי היא עסקה בפרצ'ין, או בכל מקום אחר, בניסויים הקשורים לשרשרת הפיצוץ הגרעיני או להרכבת ראש חץ גרעיני. אבל הכחשותיה, ליתר דיוק שקריה, אינם מעוררים אמון. וזאת משום שיש לה רקורד רב שנים של הכחשת דברים והפצת כזבים שהתגלו כנכונים.

הכור הגרעיני באיראן | צילום: רויטרס

מה שמעורר עוד יותר את החשד זו העובדה שלמרות דרישות ברורות של סבא"א, איראן מסרבת בעקשנות לאפשר לפקחים לבקר במקום. ולא רק זאת. צילומים שרכש מכון מחקר אמריקאי (בראשות דוד אלברייט) מלוויינים מסחריים הראו בבירור כי איראן ביצעה באזורים מסוימים בפרצ'ין פעולות שמעידות על רצון להעלים כל ראיה גרעינית. אם אין לכם מה להסתיר, שאלו בכירי סבא"א את האיראנים, מדוע אינכם מאפשרים לפקחינו לבקר במקום?

מה שמצית את הדמיון במקרה הנוכחי זו העובדה שבעבר בוצעו פעולות חבלה במתקני גרעין וטילים שגרמו לנזק. איראן יחסה אותם למדינות המערב ובראשן המוסד. מצד שני, ספק אם איראן הייתה מעזה להמשיך ולבצע ניסויים ופעולות באתר שנמצא על הכוונת של הקהילה הבינלאומית. מן הסתם היא הייתה מעתיקה אותם למתקן אחר, חשאי. לא מן הנמנע כי מדובר בתקלה שנובעת מהחיפזון והבהלה מהמאמצים להסתיר את מה שהתרחש במקום. בכל מקרה, העיתוי הוא מעניין. היום יתחדשו השיחות בין נציגי המעצמות הגדולות לנציגי איראן בניסיון להגיע להסדר ולצמצם את היכולת של טהרן להעשיר אורניום ולהיות מדינת סף גרעינית במרחק סיבוב בורג מהפצצה.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן