המצוק הפיסקלי מתקרב – הצדדים עדיין לא קרובים להסכמה

בימים כתיקונם, יכולה היתה שורת נתונים כלכליים שיתפרסמו השבוע בארה"ב להוות קרש קפיצה לראלי בשוק המניות בחודש הקרוב. דצמבר הוא באופן מסורתי חודש חזק לשווקים: מדד ה-S&P 500 עלה בחודש זה 16 פעמים ב-20 השנים האחרונות.

אבל השוק לא פועל בנסיבות רגילות מאז 7 בנובמבר, מועד הבחירות בארה"ב, אז עברה ההתמקדות של המשקיעים למצוק הפיסקלי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

המשקיעים נהיים ספקניים יותר ויותר לגבי יכולתם של המחוקקים לבטל את הקיצוצים והעלאות המסים בסך 600 מיליארד דולר שצפויים לצאת אל הפועל בינואר; השינויים הללו, אם יכנסו לתוקף, עלולים לשלוח את המשק האמריקאי למיתון.

צילום: רויטרס

מחרוזת של אינדיקטורים כלכליים שיתפרסמו השבוע כוללת את נתוני מגזר הייצור ותגיע לשיאה ביום שישי כשהממשל בארה"ב יפרסם את נתוני המשרות לחודש נובמבר. אולם נתונים עלה עלולים להיות מושפעים מנזקי הסופה סנדי. אור הזרקורים יתמקד בסימנים מוושינגטון לגבי יכולתם של הפוליטיקאים ליישב את המחלוקות ביניהם לגבי ההימנעות מהמצוק הפיסקלי.

החששות מהמצוק שלחו את מדד ה-S&P 500 לשבועיים של ירידות לאחר הבחירות ולאבדן של 5.3% אחוזים, רק כדי להעלות בחזרה כמעט 4% כשנשמע צליל ראשון של תקווה כי הצדדים עשויים להגיע לפשרה.

בשבוע שעבר, עלה ה-S&P 500 ביותר מ-20 נקודות לאחר שדובר בית הנבחרים ג'ון ביינר אמר שהוא אופטימי לגבי הסכם שימנע את הקיצוצים. למחרת, דברים פסימיים יותר של ביינר מחקו את אותם רווחים בשוק המניות.

ביום שישי החריף הפער בין הדמוקרטים והרפובליקנים ובא לידי ביטוי בדבריהם של הנשיא ברק אובמה אשר מעדיף העלאת מסים לעשירים, וביינר, הרפובליקאי הבכיר בקונגרס, שאמר כי תכניתו של אובמה מייצגת גישה לא נכונה, והכריז כי השיחות הגיעו למבוי סתום.

דצמבר הוא חודש קריטי עבור רשתות קמעונאיות כגון Target Corp ומייסי'ס, אשר מכירותיהן החודשיות נפגעו בידי סנדי. זאת למרות שתחילת עונת הקניות לחג חלפה בצורה טובה יותר עם יום שישי השחור.

ראיין דריק, אסטרטג ב-Schaeffer's Investment Research, אומר כי "החששות מצוק הכספים – תקפים ככל שהם יכולים להיות – עלולים להיות מוגזמים כשבסוף השנה אנו עוד צפויים לראלי המבוסס על הציפיות הנמוכות".

אחרים רואים במצוק הפיסקלי אירוע כל כך יוצא דופן, שכל השוואה היסטורית אליו צריכה להיזרק מהחלון. "ההיסטוריה לא משנה. מדובר בקבוצה יוצאת דופן של נסיבות טובות מאוד שיכולות בסופו של דבר להוביל את הכלכלה האמריקאית למיתון", אמר פיל אורלנדו, אסטרטג שוק ראשי ב-Federated Investors בניו יורק. "הכל בידיים של נבחרי הציבור שלנו בוושינגטון. הם יכולים בהחלט לגרור אותנו למיתון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן