המצייצים נחשפים: מיהם הבעלים של טוויטר?

לאחר שהגישה לרשות לניירות ערך בארה"ב את מסמכי הנפקת המניות שלה בחשאי בחודש האחרון, חשפה טוויטר ביום חמישי את פרטי הבקשה גם לשאר העולם. לצד חשיפת פרטים שונים ומגוונים – החל מהמחזור השנתי של החברה ועד הסימול שלה ("TWTR"), סיפקו טפסי הרישום למסחר של חברת המדיה החברתית מסן פרנסיסקו גם הארה לגבי שאלה חשובה נוספת: מי הם הבעלים של טוויטר?

ספקולציות מוקדמות לא סיפקו מידע רב לגבי מבנה הבעלות בטוויטר, כשארבעת מייסדיה המשותפים ומספרם הרב של המשקיעים מקשים עוד יותר להבין מי עומד להרוויח – או להפסיד – במיוחד במסגרת ההנפקה. חשיפת המסמכים מיום חמישי הופכת את כל זה לברור הרבה יותר.


צילום: רויטרס

בין המחזיקים הגדולים ביותר במניות טוויטר נמצאים שני מיליארדרים, האחד "חדש מהאריזה" לאחר שחלקו בחברה נחשף במסמכי הרשות לני"ע. המייסד המשותף וחבר מועצת המנהלים אוון ויליאמס מצטרף למועדון המיליארדרים עם שווי המוערך בכ-1.4 מיליארד דולר, אשר רובו נובע מאחזקתו בשיעור של 12% בחברת המיקרו-בלוגים ב-140 תווים. באמצעות קרנות שונות וחברה בע"מ מחזיק ויליאמס כמעט 57 מיליון מתוך 472 מיליון המניות של החברה, מה שהופך אותו לבעל המניות הבודד הגדול ביותר. עם מחיר של 19.8 דולר למניה, אחזקתו של ויליאמס בחברה שווה כיום יותר מ-1.1 מיליארד דולר.

ויליאמס בן ה-41 מחזיק בחלק הגדול ביותר מבין ארבעת המייסדים המשותפים של החברה בשל הכספים אשר השקיע במימון החברה בשלבים מוקדמים מאוד של הפעלתה. הוא השקיע ועבד בחברת הפודקאסט "אודיאו", שממנה נולדה טוויטר בשנת 2006. כשטוויטר נפרדה מאודיאו בכדי להתפתח כחברה עצמאית, ויליאמס עזר לממן את החברה, ואף רכש בחזרה נכסים של אודיאו הכושלת ממשקיעי הון סיכון מוקדמים.

לפי סוכנות הידיעות "רויטרס", בשנת 2010 מכר ויליאמס נתח של 10% מטוויטר למשקיע בשם סוהייל ריזבי, תמורת 340 מיליון דולר. חברת הפרייבט אקוויטי הניו יורקית של ריזבי, ריזבי טראוורס, נכללה אף היא בטופסי ההנפקה של טוויטר כמחזיקת 5% מהמניות, אם כי חלקה המדויק עדיין לא נחשף. 

היו"ר הנוכחי ג'ק דורסי (המכונה בטוויטר בפשטות @Jack) מחזיק בכ-4.7% מהמניות, לא כולל אופציות, כך לפי מסמכי ההנפקה. דורסי, מנכ"ל החברה הראשון והוגה הרעיון הראשוני של טוויטר, מחזיק כ-22.2 מיליון מניות אשר שוות בסך הכול למעלה מ-439 מיליון דולר. מעניין כי בעוד הוא מחזיק בזכות הפיננסית של האחזקה במניות החברה, הוא העביר את זכות ההצבעה שלו לוויליאמס בשנותיה של טוויטר כחברה פרטית. הסכם הצבעה שנחשף במסמכי הפנייה לרשות ני"ע מציין שוויליאמס יחזיק בזכויות ההצבעה עבור מניותיו של דורסי עד להשלמת הנפקת המניות. 

דורסי, שהוא גם מייסד משותף ומנכ"ל בחברה התשלומים הניידים "סקוור", היה מיליארדר עוד בטרם הצלחת הרשת החברתית – בזכות הצלחת החברה השנייה באחזקתו. שוויו מוערך כעת ב-1.5 מיליארד דולר, עלייה מ-1.3 מיליארד דולר בחודש ספטמבר (אז פרסמנו את דירוג 400 האנשים העשירים בארה"ב).


ג'ק דורסי | צילום: רויטרס

דיק קוסטולו, מנכ"ל טוויטר, אמנם מחזיק בכ-566,000 מניות בלבד, אולם הוא מחזיק גם באופציות אשר יאפשרו לו להגיע לאחזקה של יותר מ-6.7 מיליון מניות בחברה בחודשים הקרובים. כראש החברה מאז סוף 2010, הוא יחזיק בסביבות 1.6% מהחברה אם יממש את כל האופציות הזמינות בזמן ההנפקה, הצפויה להתבצע בנובמבר. בין מנהליה האחרים של החברה נמצא אדם ביין, סמנכ"ל הכנסות גלובליות, המחזיק באופציות שיאפשרו לו לקבל יותר מ-1.7 מיליון מניות לפני ההנפקה לציבור.

אף כי כמה חברות הון סיכון ופרייווט-אקוויטי מופיעות כמחזיקות 5% מהמניות, מסמכי בקשת ההנפקה של טוויטר ברשות לני"ע אינם חושפים אחזקות מדויקות. בין הנכללים בקבוצה הזו נמצאים ספארק קפיטל, יוניון סקוור ונצ'רס, ריזבי טראוורס ו-DST קפיטל של המיליארדר יורי מילנר.

משקיעים יחידים אשר ייהנו מההנפקה אבל אינם רשומים במסמכי הפנייה לרשות ני"ע, כוללים את משקיע ההון סיכון כריס סאקה, מי שחיבר את טוויטר עם ריזבי טראוורס וגם השקיע בעצמו בשלב מוקדם בחברה. המיליארדר הסעודי הנסיך אל ווליד בן טלאל אלסעוד אמר לרויטרס בספטמבר כי השקיע 300 מיליון דולר בסוף 2011 וכי לא תכנן למכור מניות כלשהן במסגרת ההנפקה. אל ווליד, פעיל חלקית בטוויטר, החל את השימוש בשירות במרץ האחרון בהצהירו ב-137 אותיות: "משרדו הפרטי של HRH (הוד רוממותו) הנסיך אל ווליד בן טלאל, מכריז על פתיחתו של החשבון הרשמי של הוד רוממותו, שבו הוד רוממותו יצייץ בקרוב".


אל ווליד בן טלאל | צילום: רויטרס

דמויות מפורסמות נוספות עם אחזקות בחברה כוללות את משקיע ההון סיכון מארק אנדרסן ואת עמיתו, המייסד המשותף בנטסקייפ המיליארדר ג'ים קלארק.

ומה על אלו שאינם נכללים בטפסים? שני המייסדים המשותפים, ביז סטון ונוח גלאס, אינם מופיעים כלל במסמכי הבקשה אשר הוגשה לרשות לני"ע. סטון עזב את טוויטר ב-2011 כדי לעבוד עם ויליאמס ב-Obvious Coporation. למרות זאת, הוא השתתף ביום חמישי האחרון בפנייה לעובדי החברה ביחד עם דורסי ועם ויליאמס לפני שהגשת הפנייה להנפקה שוחחרה לציבור. גלאס מנגד לא השתתף.

גלאס, בעבר מייסד משותף באודיאו, הוא המייסד הרביעי שמרבים לשכוח, אשר נדחק החוצה מהחברה בשנת 2006. ככל הנראה הוא לא ייהנה מרווחי הנפקה כלשהם של החברה אותה סייע להקים. הביוגרפיה העגמומית שלו בטוויטר מלמדת יותר מהכול: "אני התחלתי את כל זה", הוא צייץ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן