המשק מתאושש מעט: התמ"ג עלה ב-3.2% ברבעון השני של השנה

התוצר המקומי הגולמי עלה במחצית הראשונה השנה ב-3% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 3.3% במחצית הקודמת ועלייה של 5.1% במחצית הראשונה בשנה שעברה – כך הודיעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדו"ח שפרסמה היום.

למרות ההאטה החציונית, בחישוב על פי רבעונים, עלה התמ"ג ברבעון השני של 2012 בקצב שנתי של 3.2%, לאחר עליות של 2.8% ברבעון הראשון ו-3.1% ברבעון האחרון של 2011. העלייה בתוצר ברבע השני השנה משקפת עליות ביצוא הסחורות והשירותים (10.3%), בהוצאה לצריכה פרטית (5.4%) ובהוצאה לצריכה ציבורית (1.8%) וירידה של 1.1% בהשקעות בנכסים קבועים בחישוב שנתי.

לאחר פרסום הנתונים אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, כי "המשק נמצא בפרשת דרכים: מחד, מנועי הצמיחה ממשיכים לעבוד ומאידך, סימני האטה ברורים הנובעים מהמשבר הכלכלי באירופה ובארה"ב. הנתונים מחייבים אותנו ביתר שאת לריסון תקציבי ומשמעת כלכלית ובמהלכים שיתמכו בצמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה".

נתניהו ושטייניץ | צילום: רויטרס

על פי הלמ"ס, התוצר המקומי הגולמי למעט מסים נטו על יבוא עלה במחצית הראשונה השנה בשיעור שנתי של 3%, לאחר עלייה של 3.8% במחצית הקודמת ועלייה של 5.1% במחצית הראשונה של שנת 2011. זאת על סמך סיכום החשבונות הלאומיים המבוסס על אומדנים מוקדמים לרבע השני של 2012.

בלמ"ס מציינים כי ההוצאה לצריכה פרטית עלתה במחצית הראשונה של 2012 ב-4.4% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 1.2% במחצית הקודמת, ועלייה של 4.9% במחצית המקבילה ב-2011.

עליית הצריכה לנפש במחצית הראשונה מבטאת עלייה של 5% לנפש בחישוב שנתי בהוצאות משקי הבית למוצרים בני קיימא – ריהוט, ציוד למשקי הבית (מקררים, מכונות כביסה, מזגנים וכ"ד) וכלי רכב אישיים. פירוט ההוצאה לצריכה השוטפת מראה כי ההוצאות למזון, משקאות וטבק עלו ב-0.7%, ההוצאה להלבשה הנעלה וחפצים אישיים עלתה ב-6.9%, ההוצאה לדלק חשמל ומים עלתה ב-9.3% וההוצאה לשירותים השונים (חינוך, בריאות, בידור, עזרה בבית וכד') עלתה ב-2.3% לנפש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן