הנס הכלכלי של מקסיקו: למרות מלחמות הסמים – המשק בצמיחה

כאשר ויקרם פנדיט, מנכ"ל קבוצת סיטי הפורש, התבקש השבוע למנות את השווקים המתעוררים שתרמו לרווחים פיננסיים של הבנק, המדינה הראשונה עליה הצביע הייתה מקסיקו.

הרווח לצרכן של קבוצת סיטי באמריקה הלטינית צמח ב-7% במונחים שנתיים ברבעון השלישי והגיע ל-2.4 מיליארד דולר, כשבראש המגמה עומדת מקסיקו. לשם השוואה, באותו רבעון הרווח של הבנק באסיה ירד. "אנחנו חושבים כי מקסיקו היא מקום יציב לצמיחה", אמר פנדיט בוועידה שערך הבנק. "עם שינוי המנהיגות במדינה יש סיכויים נוספים לרפורמות שיביאו את המדינה לצמיחה נוספת", מניית סיטי עלתה אתמול ב-4%.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עד לא מזמן, הרעיון שאחד מהמנכ"לים הגדולים של ארצות הברית יצביע על מקסיקו כיעד כלכלי מוצלח היה לא סביר. כאשר המשבר הפיננסי הכה בארצות הברית ב-2008 רבים צפו כי הכלכלה של מקסיקו תקרוס. נראה היה כי ריבוי מלחמות הסמים בין הקרטלים של מקסיקו לבין הממשל, בשילוב הירידה בייצוא לארצות הברית, יביא לדעיכת הכלכלה המקסיקנית. מפקדת הכוחות המשולבים בארצות הברית אף הכניסה את מקסיקו לאותה רשימה יחד עם פקסיטן והזהירה כי קיים חשש מוחשי כי מקסיקי תהפוך למדינה כושלת.

וול-מארט פתחה 20 סניפים חדשים במקסיקו רק בספטמבר | צילום: רויטרס

כלכלת מקסיקו נפגעה קשות מהמשבר הכלכלי האחרון, אך כמעט בנס, התאוששה ואף התחזקה מאז. אפילו כשארצות הברית מדשדשת ומתאוששת באיטיות, ואף כי מלחמות הסמים אינן פוסקות, מקסיקו לא מפסיקה לצמוח. גורמים בכירים בממשל המקסיקני העריכו כי הצמיחה הכלכלית של המדינה יכולה להגיע ל-5% בשנת 2012, אחרי שבשנתיים האחרונות התמ"ג צמח ב-3.9% ו-5.5%.

בעוד כלכלת ברזיל האטה, מקסיקו מתקרבת בצעדי ענק ליריבה האזורית שלה. שוק המניות המקסיקני הציג ביצועים טובים, כשמדד ה-IPC, המדד העיקרי בבורסת מקסיקו עלה קרוב ל-13% ב-2012 וביותר מ-20% בשנה שלפני. Pemex, חברת הנפט הלאומית של המדינה ואחת מהחברות הדומיננטיות ביותר בכלכלה המקומית, הודיעה לאחרונה על המצאות נפט בשכבות המים העמוקות, דבר שיכול להביא להאטה בירידת התפוקה של החברה.

אנריקה פנה נייטו אושרר כמנצח של הבחירות הכלליות האחרונות במדינה והעברת השלטון, בניגוד ל-2006 בו פילפה קלדרון ניצח, עוברת בצורה חלקה ובלי תסיסה חברתית ברחובות.

וכך, לא רק הבנקים בארצות הברית רואים בשוק המקסיקני הזדמנות טובה, גם וול-מארט דיווחה כי מכירותיה בסניפים במקסיקו גדלו ב-15.3% בספטמבר ונעמדות על 2.59 מיליארד דולר. וול-מארט פתחה במדינה הלטינית 20 סניפים חדשים רק בחודש ספטמבר.

מי שמחפש עוד נתון שיוכיח כי מקסיקו צומחת ומצליחה יוכל למצוא זאת במספרים המראים גידול במקסיקנים הנשארים או באלו החוזרים למקסיקו. כמו שקלדרון אמר לאחרונה – שיעור ההגירה של עובדים מקסיקנים כלפי ארצות הברית עומד לאחרונה על אפס. "אנחנו נולדים מחדש", הוא אמר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן