הסופרטאנקר הנדל"ני התגלה כבלוף לאומי

זוכרים את הקיץ הרותח של 2011? איך אפשר לשכוח. עשרות אלפים ישנו באוהלים, מאות אלפים באו להפגנות, וכל השאר דיברו מהבוקר עד הלילה על צדק חברתי, על יוקר המחייה ובעיקר על מחירי הדיור שהמריאו לגבהים שהשכיר הממוצע צריך לעבוד במשך חיים שלמים כדי לממן אותם.

אולי אתם גם זוכרים שבשיאה של המחאה שלף ראש הממשלה חוק עם שם מוזר – הוד"לים – אשר הוצג במהירות כ"סופרטאנקר של מחירי הנדל"ן". 6 ועדות איזוריות שיוקמו ברחבי הארץ, יעקפו את מערך התכנון המאובן וישחררו לשוק רבבות דירות, שינחיתו נוקאאוט על המחירים. מי אמר שנתניהו לא קשוב לרחשי לב הציבור?

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אולי אתם גם זוכרים את האזהרות של ארגוני הסביבה והחברה, של חלק מראשי המחאה ושל כמה ח"כים מהאופוזיציה (שלי יחימוביץ', דב חנין ועוד), שהגדירו את חוק הוד"לים כאחת ההונאות הגדולות של התקופה: ריסוק מערך התכנון, הם התריעו, לא יוזיל אפילו בשקל את מחירי הדירות, משום שהפקק לא נמצא בתכנון, אלא במימוש וברישוי. בעת שאושר החוק כבר היו תוכניות מאושרות לכ-160 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ, אבל שכונה שתוכננה לא יכולה להיבנות בטרם תוקצבו הקמת מערך לטיהור השפכים שהיא תייצר, מחלף שיחבר אותה לכביש ושאר מרכיבים שבלעדיהם אין בנייה מודרנית.

במקום לטפל בחסמים ובביורוקרטיה, טענו המתנגדים, נותנת הממשלה אור ירוק להעברת תוכניות חפוזות והרסניות, שיפגעו בסביבה, בשטחים פתוחים ובפארקים שמשרתים את הציבור, והכי מקומם – מבלי לקיים את ההבטחה שבכל פרוייקט מגורים ייכללו דירות להשכרה לטווח ארוך ודירות בהישג יד לטובת העשירונים שעומק הכיס שלהם מוגבל.

היחידים שירוויחו, הזהירו המתנגדים, יהיו הקבלנים והנדל"ניסטים: הם יחזיקו ביד מלאי אדיר של קרקעות ותוכניות מאושרות, וישחררו אותן לשוק בקצב שנוח להם, ועל פי שיקולי רווחיות. פלא שנציגי הקבלנים תמכו כל כך בחוק?

צילום: מרק ישראל סלם

מאז הימים הסוערים ההם חלפו כעשרים חודשים, ומה אתם יודעים: נביאי הזעם צדקו. בכל מילה. הסופרטאנקר הנדל"ני, שלכאורה בא לפתור את הבעייה שבשמה יצאו המוחים לרחובות, התגלה כבלוף לאומי: מחירי הדירות רק ממשיכים לעלות; מתוך כ-70 אלף דירות שתוכננו בוועדות הדיור הלאומיות, רק 0.7% מיועדות להשכרה ארוכת טווח. הרוב המוחלט של הדירות המתוכננות הן גדולות – כלומר קורצות לשכבות המבוססות. במקביל, אושרו תוכניות עם היבט מובהק של בזבוז קרקע ופגיעה בסביבה.

בהתחשב בסיכום הביניים העצוב של מימוש החוק, ובכך שכל התחזיות הקודרות התגשמו, ניתן היה לצפות שכשהבקשה של ראש הממשלה ושר הפנים להאריך את תוקף החוק הונחה השבוע על שולחן ועדת הפנים והסביבה של הכנסת – היא תידחה בתוקף. אם חוק שהוצג במקור ככזה שתפקידו להוריד את מחירי הדיור ולהחדיר לשוק הנדל"ן היצע מגוון של דירות לטובת העשירונים החלשים, לא ממלא את ייעודו – מה הטעם להמשיך אותו?

שאלה טובה. אולי כדאי להפנות אותה לחברי הכנסת מהקואליציה שהצביעו השבוע בעד הארכת החוק עד חודש נובמבר. חלקם, על פי עדויות של נוכחים בחדר, לא ממש שולטים בחומר, יש כאלה שאפילו מתקשים להגות את ראשי התיבות "וד"ל" (ועדה לדיור לאומי, כאמור), אבל זה לא הפריע להם להתרשם עמוקות מהנתונים שהוצגו על ידי אנשי משרד הפנים, לפיהם הועדות המהירות הצליחו להשלים תכנון של 70 אלף יחידות דיור בשנה וחצי.

האם היחידות האלו אכן עומדות להיבנות בקרוב? האם זה השפיע על מחירי הדיור? למה בין המוני הדירות המתוכננות אין שום מענה לצורך בדיור בר השגה? מדוע המשרד להגנת הסביבה הודיע רשמית שהוא "מסיר את אחריותו" מהתוכניות שמאושרות בוד"לים, ושהוא "חרד מפני ההשלכות הסביבתיות שלהן"? כל השאלות האלו נותרו ללא מענה.

מירי רגב. ציטוטים שנראים כמו בדיחה שהסתבכה | צילום: מרק ישראל סלם

הציטוטים של חברי הועדה, שניסו לנמק את הארכת החוק, נראים כמו בדיחה שהסתבכה. "חוק הוד"לים נועד לזרז את תהליכי התכנון והבניה, להגדיל את מלאי הדירות ולהוזיל את מחירי הדירות", הסבירה מירי רגב, היו"רית החדשה של ועדת הפנים והסביבה. "בפועל", הוסיפה רגע לפני שהרימה יד בעד הארכת החוק שלא השיג את מטרתו, "מחירי הדירות עלו. בכוונתי בכל מקרה להוריד בסופו של דבר את מחירי הדירות". אאוריקה!

או סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום, שאמרה בכנות, "הגענו לחוק הוד"לים לאחר מחאה חברתית ומחסור בדיור. אם מישהו חשב שהוד"לים יביאו לצמיחה מהירה ואינסופית של מספר הדירות – הוא טעה". מעניין מי גרם לאותו 'מישהו' לבצע טעות קשה כזו, ולהאמין שחוק הוד"לים הוא הפתרון למחירי הדיור.

ועדת הדיור הלאומי קיבלו השבוע אישרו להמשיך במלאכתן. ממשלת נתניהו השלישית מסתמנת כממשלת ההון והנדל"ן אפילו יותר מקודמתה. אולי הגיע הזמן לשלוף את האוהלים מהבוידעם ולאוורר אותם.

[email protected]

טורים נוספים של אביב לביא:

הקשר המפחי בין הפיצוץ בטקסס לחיפה 

צריך להפסיק להוסיף כימיקלים למי השתייה

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן