הסיבה להאטה בכלכלה האמריקאית – אין מספיק יזמים וחברות סטארט-אפ

האמת, יהיה קצת קשה לשכנע אנשים בטענה הזו. מספר הסטארט-אפים, שיעור יצירת חברות חדשות, בארה"ב היה מסורתית נמוך יותר מבכלכלות מתקדמות אחרות. זו לא בדיוק הבעיה, מאחר ואנחנו די בטוחים שאנו יודעים את הסיבות המבניות לכך. ישנם הסברים רבים לתופעה כמו דמוגרפיה פשוטה: דור הבייבי בומרס פורשים מעולם היזמות, ילדי דור המילניום רק מגיעים לגיל הנכון בו אנשים הופכים ליזמים, ועוד.

מה שמדאיג הוא שהמספר הזה צונח – והוא צונח מזה זמן מה. זאת בגלל שבטווח הארוך, אלו החברות החדשות שמייצרות כמעט את כל הצמיחה הכלכלית. כך שאם אנו מקבלים פחות סטארט-אפים, עלינו להניח שהצמיחה העתידית לא תהיה כל כך נהדרת – לא בדיוק מה שקיווינו לו.

נתונים מהוול סטריט ג'ורנל מציגים את מגמת הדעיכה ביזמות בכלכלה האמריקאית: "גורם מפתח אחד קשור באובדן הדינמיות הזו: ארה"ב יוצרת סטארט-אפים בשיעורים נמוכים באופן היסטורי. הכלכלה האמריקאית נסמכה באופן מסורתי על חברות צעירות שגדלו במהירות, ייצרו גידול בתעסוקה והפיצו חידושים עדכניים. משנות ה-80 וה-90, מספר קטן של חברות תרמו באופן לא פורפורציונלי לגידול בתעסוקה בארה"ב, והזרימו עובדים ומשאבים לסקטורים עולים בכלכלה.

אולם, נתונים ממשלתיים מציגים האטה על פני עשורים בתחום היזמות. חלקן של חברות פרטיות בנות פחות משנה צנח מלמעלה מ-12% לאורך רוב שנות ה-80, לבערך 8% מאז 2014. ב-2014, השנה העדכנית ביותר ממנה נאספו נתונים, שיעור הסטארט אפים היה הנמוך ביותר שנצפה, לאחר 2010, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב (Census Bureau) שפורסמו בחודש שעבר,כך שיש תקווה מועטה לזינוק-שלאחר-מיתון".

 החברות החדשות מניעות את הצמיחה | צילום: fotolia

ניתן קצת רקע לתמונה. כפי שאמר פול קרוגמן,פרופסור אמריטוס לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק, פרודקטיביות איננה הכל, אבל בטווח הארוך היא פחות או יותר הכל. זהו הגורם העיקרי שיקבע כמה "עשיר" יותר יהיה העתיד ביחס להווה. אם כך, היינו רוצים לראות אותו עולה, ושם נכנסות חברות חדשות לתמונה. התקדמויות טכנולוגיות משמעותיות הן המנוע לעלייה בפרודקטיביות. אנחנו אכן רואים עלייה בחברות המבוססות, כמובן. העובדה שנדמה שמפעלים קיימים הולכים מתייעלים לאורך זמן מבלי שמשהו ממשי משתנה בהם היא מקור ידוע לתמיהה. ההנחה היא שאנשים פשוט משתפרים בלעשות דברים מעצם עשייתם. אך הזינוקים הגדולים באים מחברות חדשות. הכניסה לשוק של חברה והיציאה של חברה אחרת כתוצאה מכך לשוק הן שמניעות את התהליכים הגדולים יותר. אם תרצו, אפל המחסלת את נוקיה, והסמארטפון שהחליף את הנייד הרגיל הם המנועים לעושר עתידי. לכן, מדאיג לראות את הצניחה בשיעור הקמת חברות חדשות.

שיעור החברות החדשות בארה"ב שלפחות שואפות לגדול במהירות תמיד היה בסדר גמור, ויחסית גבוה יותר מבמקומות אחרים. זוהי אחת הסיבות לתסיסה החיובית בכלכלה האמריקאית, והצניחה במספר הזה מדאיגה. מגזר העצמאים וחברות של שני אנשים שלא מתכננות לגדול לעולם הן לא אלו שיניעו את הטכנולוגיה והפרודקטיביות. הפתרון שניישם יהיה כמובן תלוי במה שנבחר כסיבה לבעיה. הסיבה שאני בוחר, היא עודף רגולציה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן