הסיכון העסקי במשק זינק בכ-6%; "ב-2013 צפוי להיות עוד יותר גרוע"

עלייה של 6% בסיכון הממוצע העיסקי הכלל ענפי בשנת 2012, כך על פי מדד שאותו מפרסמת חברת המידע העיסקי BDI. כלכלני החברה מציינים שדירוג הסיכון ב- 201 שעמד על 6.32, נמצא מעל לרף הסיכון המוגדר כממוצע (6.0), בעוד אשתקד עמד הסיכון מתחת לאותו ממוצע והסתכם ב-5.95 בלבד.

את רשימת הענפים המסוכנים מוביל גם השנה ענף מסעדות ובתי קפה, דירוגו העסקי של הענף עלה ונעמד בסיכום שנתי על 7.24 – זינוק של 8% בסיכון בהשוואה ל- 2011. אחריו ברשימה נמצא ענף תיירות ובתי מלון עם דירוג סיכון 6.89 – עלייה של 6%. ענף שירותי ההובלה היבשתית הגיע למקום השלישי עם ציון של 6.70 במדד הסיכון, זינוק של יותר מ- 5%. במקום הרביעי ברשימה ממוקם ענף תעשיית עץ ורהיטים עם זינוק של 10% במדד הסיכון ל- 6.62.

מנגד, בראש רשימת הענפים החזקים והבטוחים בסיכום השנתי נמצא ענף תעשיית כימיקלים למרות שרשם הרעה של 2.7% ביחס לשנה הקודמת. סיכונו העסקי של הענף עמד על 4.72. אחריו ענף תעשיית קוסמטיקה, פרמצבטיקה ודטרגנטים עם דירוג סיכון של 4.99; במקום השלישי נמצא ענף תעשיית נייר וקרטון עם רמת סיכון של 5.20, ובמקום הרביעי ענף תעשיית מתכת עם מדד סיכון של 5.39.

"כ-12% מהחברות והעסקים במשק סובלים מבעיות קשות בתזרים המזומנים, חשבונות מוגבלים בבנק ישראל, בעיות שיקים חוזרים, ירידות חדות בהכנסות או ברווחיות, או מעברים חדים וקיצוניים מרווח להפסד, באופן המאיים על המשך פעילותם בטווח של השנה עד השנתיים הקרובות", מציין מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי BDI, אייל ינאי. "ההרעה צפויה להמשיך גם לתוך 2013, העסקים חווים מצוקת אשראי, השווקים הבינלאומיים מדשדשים והמגזר העסקי פסימי ומזין את הציפיות השליליות".

סממן נוסף להרעה במשק ניתן לראות בפגיעה במוסר התשלומים. רוב ענפי המשק, 19 מתוך 29, חוו פיגור בימי התשלום לספקים ואף גידול במספר ימי האשראי בהסכמה, בין השאר על רקע קשיי נזילות.

מספר ימי הפיגורים במשק עלה ב- 22% בשנה החולפת ועמד על 11 ימים (תוספת של יומיים). מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים עלה ביום אחד ועמד על 93 ומספר ימי האשראי בפועל עלה בשלושה ימים ועמד על 104 ימים. את הפגיעה המשמעותית ביותר במוסר התשלומים חוו ענפי התיירות, בתי מלון, בתי הארחה וצימרים מסעדות; בתי קפה, מזנונים, פאבים וקייטרינג; וייצור וסיטונאות תוצרת חקלאית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן