הסתיימה פגישתם של נתניהו ולפיד: שוב לא הצליחו להגיע להסכמה

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד, בנושא תקציב המדינה הסתיימה ללא החלטה והשניים סיכמו לשוב ולהפגש כדי להמשיך ולדון בנושא. נתניהו ולפיד נועדו במשך למעלה משעה בארבע עיניים, בניסיון להגיע להסכמות כשסלע המחלוקת העיקרי הוא התנגדות מערכת הביטחון לפשרה, עליה דווח בסוף השבוע, לפיה תקציב הביטחון יגדל בכ-6 מליארד שקלים ולא בכ-12 מליארד כפי שדורשת מערכת הביטחון.

בשל חג ראש השנה ונסיעתו הצפויה של ראש הממשלה לעצרת האו"ם ביום ראשון בשבוע הבא, לא ברור מתי יסתיימו הדיונים. בהעדרו של נתניהו מהארץ לא צפויה להתקבל כל החלטה בנושא התקציב. מלשכת שר האוצר נמסר כי הם מקווים שהנושא ייסגר לחיוב בימים הקרובים.

ביום שישי, דווח על התקדמות ניכרת במגעים בין בכירים במשרד ראש הממשלה לבין מקורבי שר האוצר, בסוגיות העומדות על הפרק בתקציב 2015. במגעים סוכם על מתווה משותף לפתרון הבעיות, מתווה שהיה אמור להפוך לרשמי בפגישה היום, אך כאמור, לא כך היה.

צילום: מרק ישראל סאלם

על פי המתווה שהסתמן בסוף השבוע, יעלה יעד הגירעון בתקציב השנה הבאה מ-2.5% ל-3.4%; תקציב הביטחון בשנה הבאה יגדל בכ-6 מיליארד שקל; תוכנית מע"מ 0% תואשר בכנסת, לא יועלו מסים בתקציב 2015, לא יבוצעו קיצוצים בתקציב המדינה ותועמק הגבייה במסים והמלחמה בהון השחור.

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג ופרופ' יוג'ין קנדל, יושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, אמרו שגרעון של מעל ל-3.0% יערער את היציבות הכלכלית של ישראל. ראש הממשלה סבר שניתן להגיע לגרעון של 3.2% מבלי לסכן את היציבות הכלכלית של ישראל, עכשיו הוא כנראה הסכים ל-3.4%.

ב"יש עתיד" מקווים כי בהזדמנות זאת יוכלו לסכם עם ראש הממשלה גם בשורה של נושאים קוליציוניים שעל הפרק כמו יוזמות חקיקה בתחום דת ומדינה שמפלגתו של לפיד מבקשת לקדם במושב החורף וכן התקדמות במשא ומתן המדיני.

בימים האחרונים פעל לפיד להורדת המתח בין שתי המפלגות והוריד מן הפרק את האפשרות של הקדמת הבחירות. עם זאת הציב שורה של קוים אדומים ובין היתר הצהיר כי העלאת מיסים תוביל לפירוק הממשלה.

 

לכתבה באתר מעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן