העיירה האוסטרלית הזעירה שלא נשארת פראיירית מול הטייקונים

כפר אוסטרלי קטן דורש מענקית הכרייה "אקסטרטה" לשלם לו לפחות 100 מיליון דולר אוסטרליים (כ-400 מיליון שקל) באם החברה מעוניינת להמשיך בכריית הפחם באזורו. וואנדואן, עיירה של 380 איש בסך הכל, היא אחת מהרבה עיירות קטנות המצויות בסכנת טראומה מפני בום הכרייה המהיר של אוסטרליה. היא מצויה במחוז קווינסלנד, מרחק 5 שעות נסיעה מבריסביין בלב אזור שכולו חוות ורועי צאן. 

חברות הכרייה משלמות לקהילות שונות סכומים סמליים קבועים לעיתים קרובות לפני תחילת העבודה על פרויקטים, אך מומחי תעשייה מעידים כי הסכום שביקשו בוואנדואן הוא יוצא דופן, בלשון המעטה. "מישהו צריך לשלם, ואני מצטער אבל זו לא צריכה להיות הקהילה ולא תושביה", אמר ריי בראון, ראש המועצה האזורית ווסטרן דאונז שבתחומה נמצא הכפר. "זו נקודת הפתיחה".

בראון אומר כי 100 מיליון דולרים אוסטרליים ילכו ישירות לתשלום כמה מן התשתיות הדרושות לשם אירוח הכרייה, כולל שדה תעופה, כבישים ומערכת מים זורמים וביוב. התשלום, עם זאת, לא כולל את עלות מגוריהם של 1,300 העובדים שהמכרה יעסיק. 

לרוב משולם רק סכום סמלי קבוע. מכרה פחם פעיל במחוז קווינסלנד האוסטרלי | צילום: רויטרס

"ברור שזה אכן קורה בסדרי גדול קטנים הרבה יותר; מה שמסתמן כשונה כאן הוא היקף המימון", מסבירים אנליסטים אוסטרליים לגבי הסכום האדיר שדורשים בוונדואן, "ומהפרספקטיבה שלהם זה הגיוני לחלוטין".

בראון אומר שהמוצעה באה במו"מ עם אקסטרטה במשך כשנתיים בכדי להגיע להסכמה על העלויות. כאשר נשאלה אקסטרטה מתי היא מתכוונת לחתום על ההסכם, לא נתקבלה תשובה מיידית ודובר מסר כי מרגע החתימה, ההסכם עדיין יהא תלוי בהחלטת החברה האם לממש את הפרויקט או לבטלו.

קהילות קטנות ברחבי אוסטרליה נאבקו לארח ולספק שירותים לגאות הפתאומית של אלפי העובדים בגל הכרייה במדינה. שטף העובדים – בעיקר גברים שמשכורתם גבוהה, פירושה גם כי כמה מן העיירות מוכות באינפלציית מחירים מטפסת והתפרצויות של מחלות מין.

פרויקט המכרה של וונדואן, שאמור להפיק 22 מיליון טונות של פחם בשנה, טרם קיבל אישר סופי מאקסטרטה, אך החברה מצפה לקבל חוזה כרייה לפיתוח ברבעון האחרון של השנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן