העימות לנשיאות: ניצחון גורף למועמד הרפובליקאי מיט רומני

המירוץ לנשיאות ארה"ב הגיע היום לפנות בוקר לאחד מרגעי השיא שלו כאשר נערך העימות הנשיאותי הראשון בין הנשיא ברק אובמה לבין המועמד הרפובליקאי מיט רומני. העימות שנערך באוניברסיטת דנוור עסק בנושאי פנים וכלכלה, כאשר הנושאים החמים היו הפחתת המיסים, שיעורי האבטלה, הגרעון הלאומי ותוכנית הבריאות.

פחות מחמישה שבועות לבחירות, וכשבשבועות האחרונים רומני מאבד גובה לא היה ברור אם הרפובליקאי יוכל להחזיר את עצמו חזרה למסלול. אך רומני נתן הופעה טובה ומעל למצופה, ניכר כי הגיע מוכן יותר והיה במתקפה מתוכננת במשך 90 דקות. אובמה אמנם החזיר מספר התקפות על תוכנית המסים של רומני, אך נראה כי הגיע פחות מוכן ופספס הזדמנויות לתקוף.

בסקר שערך CNN אחרי העימות 67% מהאמריקאים אמרו כי לדעתם רומני ניצח בעימות מול 25% שסברו כי אובמה היה טוב יותר.

רומני תקף את הצמיחה הכלכלית החלשה ואת שיעורי האבטלה הגבוהים – 8.1%. הממשלה בכהונתו של אובמה לוקחת תפקיד גדול מדי, טען רומני. "מה שאנחנו רואים עכשיו, לדעתי, זה את הבעיה בגישת הממשלה שחושבת שהיא יכולה לעשות עבודה טובה יותר מאנשים חופשיים שרודפים אחרי החלומות שלהם. וזה לא עובד, ההוכחה לכך הוא 23 מיליון אנשים מחוץ למעגל העבודה", אמרו רומני.

מיט רומני וברק אובמה לאחר העימות הלילה | צילום: רויטרס

אובמה טען חזרה כי תחת הנהגתו, הכלכלה חזרה מהבור העמוק של המשבר ב-2008, עם 5 מיליון משרות חדשות שנוצרו במגזר הפרטי, תעשיית המכוניות חוזר לתחייה ושוק הדיור מתחיל לעלות. "אתה יודע, לפני ארבע שנים, היינו תחת משבר גדול. ובכל זאת האמונה שלי והביטחון בעתיד האמריקאי נותרו איתנים", אמר אובמה.

באופן מעורר תהייה, אובמה לא העלה את מעידות של רומני כמו זו של נאום ה-47%, אובמה גם לא הזכיר גל קיצוצים שעשה רומני בחברה -Bain Capital, או את הגישה הנוקשה שלו כלפי הגירה. אובמה כן תקף את תוכנית המסים של רומני והזכיר לעם האמריקאי כי זו אותה תוכנית שהנשיא ג'ורג' וו בוש הביא. הוא טען שאי אפשר גם לקצץ מיסים וגם להקטין את הגרעון הלאומי "זה מתמטיקה", אמר אובמה.

הנשיא ברק אובמה והמועמד הרפובליקאי מיט רומני הסכימו כי מערכת הבריאות שעולה למדינה 2.8 טרליון דולר לא פועלת כראוי, אך אף אחד מהצדדים לא הציג אתמול דרך חלופית בכדי לתקן אותה.

נושא הבריאות הוא נושא עיקרי בבחירות שיערכו ב-6 בנובמבר. מערכת הבריאות של ארצות הברית היא מהיקרות בעולם ששוחקת את את הביטחון הפרישה של האזרחים ומנפחת את ההוצאות הממשלתיות והפדרליות. שני המועמדים דיברו בחמלה והביאו דוגמאות אישיות של אנשים שפגשו במהלך הדרך שלא יוכלים להרשות לעצמם את ביטוח הבריאות או את עלות הטיפולים. 

נושא הרגלוציה בוול סטריט היה נושא נוסף לויכוח: "אם מישהו חושב שפיקוח-יתר גרם לבעיה בוול סטריט, אז המושל רומני הוא בהחלט המועמד שלו", אמר אובמה.

העימות הבא במירוץ הוא בין המועמדים לתפקיד סגן הנשיא – ג'ו ביידן ופול ריאן, שיתקיים ב-11 באוקטובר בדנוויל שבקנטאקי‬. ולאחריו יתקיימו שני העימותים הנוספים בין אובמה לרומני.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן