“הפיטורים ההמוניים ב-HP – סימן לניהול גרוע”

יכול להיות הל-HP באמת יש 27,000 עובדים יותר מדי. עלול להתרחש מקרה שבו 27,000 איש צריכים להיות מפוטרים. אין לדעת. אבל הינה מה שכן אפשר לדעת: להנהלת HP אין אפשרות לדעת אם המספר הנכון הוא באמת 27,000.

הינה מה שכתבתי לפני 5 שנים ב"ביזינומיקס": 'העסקה צריכה להיות הדוקה כבר הרבה לפני תיחלתי של מיתון. בצוק העיתים, נראה הרבה פעמים כותרות עיתונים אודות פיטורים המוניים. קל לראות צורך מופחת בפועלי ייצור, פשוט כי הייצור יורד. אבל מה לגבי שאר כוח האדם, כמו הנהלת חשבונות, שיווק, פיתוח מוצר? ערך האנשים האלה תלוי בגודל ארוך-הטווח של העסק, ולא ברמת הייצור לטווח הקצר. אבל ניקוי אורוות מתרחש כשיש האטה עסקית.

הצמצום האדיר במצבת כוח האדם מאותת כי ההנהלה כשלה מעשות את עבודתה בתקופת הגאות. אם, למעשה, ייטב לעסק בלי העובדים האלה, אז הם היו צריכים להינטל ממנו בהדרגה כבר 'בתקופה הטובה'. בהקשר זה, מנהלים בכירים יכולים לייצר שיפוטים ברורים יותר לגבי הפונקציות המאוכלסות מדי, המאוכלסות בהתאם לצורכן ואפילו הלא מאוכלסות דיין. זו אדיבות רבה עשרת מונים לסיים את עבודתו של מועסק בתקופה מוצלחת מאשר בתקופת קשיים. מנהלים שמרשים לעצמם ניפוח של מצב כוח האדם, ושאז מפטרים חלק גדול מצוות הניהול השוטף – נכשלו בעבודתם ומציבים את החברות שלהם בסיכון גבוה יותר בעת מצוקה כלכלית.'

לHP יש בערך 350,000 עובדים סה"כ. אם נרד לרמה של צוות בן 35 אנשים, בוס עלול/ה להיות מסוגל/ת לקבוע אם אפשר לשחרר חלק מהצוות מבלי לחתוך ברווחים. כשהחטיבה הזאת גדלה ל-350 איש, יכול להיות שלבוס יהיו ניחושים, אבל לא ודאות. כשמדובר בסדר גודל של 3,500 איש – אין שום דרך לממונה לדעת אם הצבת כ"א הינה הדוקה מדי או משוחררת מדי. ו-350,000 עובדים? יהא זה מגוחך מצד מנכ"ל לדמיין כי נהיר לו/לה מה יש לעשות עם ספירת הראשים.

מה כן יתאפשר למנכ"ל לעשות כשביצועי החברה נחלשים? נתיב פעולה אחד צריך להיות האתגר לכוון את הדו"חות כך שיצללו אל תוך הקבוצות שלהם, וכך למצוא הזדמנויות לשיפור. באותו זמן, יש לרדת במורד סולם הדרגות של הארגון, כדי להבין את הבעיות האמיתיות של החברה. תוך כדי, סביר שיימצאו יוצאי דופן – מחלקות שפועלות ללא דופי. לא יפתיע לגלות כי המחלקות המוצלחות לא עקבו אחרי פקודות ממורכזות בדרך מסוימת. אחרי הכל, הפקודות האלו לא עובדות ברמה התאגידית, כך ש'מרד' מהסוג הנכון עשוי להיות הפיתרון.

כל עובד מספק שירות ספציפי. בצמרת הסולם הארגוני, אין דרך לדעת אם עובד ספציפי מוסיף ערך מעבר לעלותו. HP צריכה לדחוף את קבלת ההחלטות הזו במורד סולם הבכירות שלה. אולי זה יסתיים בפיטורי 27,000 איש, אבל אין לדעת.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן