הפעם פלוג לא הפתיעה: הריבית במשק בחודש מאי – ללא שינוי

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הותירה את הריבית במשק לחודש מאי ללא שינוי, על רמה של 0.1%. כזכור, מדובר בשיעור הריבית הנמוך ביותר שידע המשק הישראלי, עליו הכריז בנק ישראל בחודש מרץ האחרון.

מאז ההורדה האחרונה נותרה הריבית במשק ללא שינוי, חרף הערכות שונות (ובמיוחד של בנק ההשקעות הענק HSBC) כי כחלק ממאבקו בהתחזקות השקל, יוריד בנק ישראל את הריבית לרמה אפסית ואף ישיק תכנית הרחבה כמותית – כפי שהנהיג בעבר הבנק בפדרלי המרכזי בארה"ב וכפי שמנהיג כיום הבנק האירופאי.

ההחלטה הנוכחית עונה על הציפיות המוקדמות בשוק, כשמרביתם המוחלטת של האנליסטים העריכו בימים האחרונים כי הריבית אכן תיוותר ללא שינוי גם החודש. אך בכך לא נסתם הגולל על אפשרות להורדת ריבית נוספת בחודשים הקרובים ואף על שימוש באמצעים מוניטריים נוספים, ורבים מהאנליסטים העריכו כי הבנק ממתין עדיין לבחון את השפעות הורדת הריבית האחרונה מחודש מרץ בטרם ינקוט הורדה נוספת. כזכור, הורדת הריבית לרמת השפל הנוכחית היא חלק ממאבקו של בנק ישראל בהתחזקותו המתמשכת של השקל, אשר זינק למול סל המטבעות ב-7% מאז תחילת השנה הנוכחית.

הפעם אין הפתעות. פלוג | צילום: מרק ישראל סלם

בין הנימוקים להחלטה, מציינים בבנק את מדד המחירים לצרכן, שעלה במרץ ב-0.3%. הם מעריכים כי טווח האינפלציה יחזור בקרוב אל אזור ה-1% ובטווח הארוך לאזור ה-2%. כמו כן מציינים כי המשק צפוי להמשיך לצמוח בקצב המתון ששרר בשנתיים האחרונות, אך מזהירים כי ירידה בקצב החזוי של צמיחת הסחר העולמי והמשך הייסוף בשקל עלולים להקשות על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר.

מוקדם יותר היום פרסמה סוכנות הידיעות בלומברג דירוג מיוחד, לפיו נגידת בנק ישראל קרנית פלוג היא הבנקאית המרכזית ה"מפתיעה" ביותר בעולם, לאחר שקיבלה לא פחות מ-6 החלטות אשר הפתיעו את התחזיות המוקדמות בשוק מאז נכנסה לתפקידה. ההחלטה הנוכחית, כאמור, לא תצטרף לרשימת ה"הפתעות" של פלוג. כעת ימתינו המשקיעים לראות כיצד יגיב המשק במהלך החודש הקרוב, והאם בחודש הבא ישמעו פעם נוספת ההערכות כי הבנק ישיק תכנית הרחבה כמותית ויוריד את הריבית במשק לרמה אפסית.

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי אמר לאחר ההחלטה כי "בהתאם לציפיות לא שינתה הנגידה את הריבית, יחד עם זאת אנו מעריכים כי מדובר בהפוגה זמנית בלבד בתוכנית ההרחבה הכמותית של בנק ישראל. לאחר מדד חודש אפריל נחזור לסביבת אינפלציה הנמוכה מיעד בנק ישראל, והמשך מלחמות המטבעות בעולם יאלצו את בנק ישראל לנקוט בצעדים מונטריים נוספים, בניהם הורדת ריבית נוספת והגברת קצב רכישות המט"ח".

מנכ"ל מט"ח 24 דוד מסיקה הוסיף כי "בטווח הקצר תחל מגמה החלשות בשנית של הדולר אל מול השקל והשארות הריבית על כנה תהיה ווקטור ורוח גבית למגמה זו. השוק הלוקאלי והמסחר הפרו שקלי יצפה להתערבויות יותר אגרסיביות והתערבויות בכלים נוספים בהתחזקות השקל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן