הפרופסור השיק קמפיין רשת לגיוס 300,000 דולר: "רוצה לתעד את חיי בכל רגע למשך שנה שלמה"

הפרסומים הרבים מהשנה החולפת בדבר המעקבים שביצעו סוכנויות הבין האמריקאיות כנגד גולשי רשת האינטרנט ברחבי העולם הביאו לעלייתו של טרנד חדש, במסגרתו יותר ויותר אנשים מחדדים את הגדרות הפרטיות בחשבונות האישיים שלהם ברשתות החברתיות השונות – במטרה להקשות על חברות הענק השולטות בתחום ועל ארגוני הביון לאסוף מידע אודות הרגלי הגלישה שלהם. אך בשעה שאנשים רבים קוראים דווקא להקפיד הקפדה יתרה על הפרטיות ברשת ולהימנע מהעלאת תכנים אישיים לאתרים השונים, פרופסור אחד מאוניברסיטת אריזונה החליט לנסות ולעשות את ההפך הגמור – ולנסות ולתעד כל רגע מחייו במשך שנה שלמה.

פרופסור נוח דייר, אשר מגדיר את עצמו כ"אקטיביסט הפועל כנגד הפרטיות" השיק בתחילת חודש אוגוסט קמפיין באתר הגיוס "קיקסטארטר", במהלכו פנה להמונים וביקש שיסייעו לו לממן את הפרויקט השאפתני שלו – תיעוד מוחלט של כל רגע מחייו במשך שנה שלמה, ושידור התכנים באופן ישיר וחי דרך אתר אינטרנט מיוחד. דייר הדגיש כי בכוונתו לתעד הכל – לרבות רגעים אינטימיים עם אשתו, רגעים משפחתיים, ואפילו את הליכותיו לשירותים. לשם כך, הוא ביקש מהגולשים סכום של 300,000 דולר – אשר דרוש לו לשכירת אנשי צוות, רכישת המצלמות, פיתוח אתר האינטרנט ועוד.

פרופסור נוח דייר. "אקטיביסט כנגד הפרטיות" | מתוך פייסבוק

קשה להתייחס לפרויקט של דייר כאל רעיון חדשני. למעשה, הוא שואף להפיק סדרה פרטית בסגנון פורמט "האח הגדול" – כשכל פעולותיו יצולמו וכל אמירותיו יוקלטו וישודרו בשידור חי לצופים ברחבי העולם. נדמה כי ההבדלים היחידים בין הפורמט המצליח לבין הפרויקט של דייר הם שבירת הפרטיות המוחלטת שלו (ב"אח הגדול" נמנעים משידור הרחצה של המתמודדים, לדוגמא) והעובדה כי בחזונו של דייר – הוא המשתתף היחיד בתכנית.

"לגמרי ברור לי שבסופו של דבר אצור תוכן בידורי" הוא מעיד, "אבל אני גם יודע בוודאות כי מדובר בנושא לדיון אינטלקטואלי". המטרה של דייר, לדבריו, אינה הפרובוקציה בלבד או ניסיון לזכות ב-15 דקות של תהילה. החזון של הפרופסור הצבעוני הוא להעלות לדיון ציבורי ממשי את אחת הסוגיות הבוערות והחשובות ביותר כיום – סוגיית הפרטיות בעידן הדיגיטלי.

דייר אינו ציני כשהוא מגדיר אתת עצמו כפועל "כנגד הפרטיות". הוא אמנם סבור כי לחברות המובילות בתחום ולממשלות ברחבי העולם יש הרבה יותר מדי כוח בידיים, אך למשנתו, הקרב על הפרטיות בעידן הדיגיטלי הוא "קרב אבוד מראש". "רמת הטכנולוגיה אליה הגענו ורמת החדירה שלה לכל תחום בחיינו הביאה אותנו למצב בו כל תפיסת הפרטיות שלנו פשוט אינה רלוונטית", הוא מסביר.

לכן, דייר סבור כי מהלכים שונים לחידוד נהלי הפרטיות והגבלת יכולתן של הממשלות וחברותה ענק לאסוף פרטים ומידע אודות הגולשים היא בגדר "פלסטר לטיפול ביד קטועה". במקום זאת, הוא מציע "שינוי כיוון מחשבתי", לדבריו, במהלכו החברה פשוט תוותר על השאיפה האוטופית לפרטיות. לשם כך, הוא מאמין, על האנשים לחוש חופשיים מהתחושה כי אחרים שופטים אותם כל הזמן: כשנשתחרר מהפחד כי שופטים אותנו, נפסיק גם לפחד מהחדירה לפרטיות שלנו.

זו הסוגיה אשר דייר מקווה להציף לדיון באמצעות הפרויקט הנוכחי שלו, אך הוא עומד בפני מספר לא מבוטל של קשיים. ראשית, הקשיים הלוגיסטיים: 4 ילדיו של דייר (בני 6, 7, 9 ו-11) אמנם הסכימו להשתתף בפרויקט, אך התעקשו לקבל זמן בו יוכלו לשוחח עם אביהם בפרטיות מוחלטת. בנוסף, דייר מחויב (באופן מעט אירוני) לשמור על פרטיותם של הסטודנטים שלו, אותם הוא מלמד אודות סוגיות בתחום הפרטיות ברשת אותו הוא כה חפץ לשנות.

ומעל הכל, מופיע הקושי הכלכלי. דייר ביקש מהגולשים, כזכור, 300,000 דולר בכדי להצליח ולקיים את הפרויקט. כשניסה לקדם את הרעיון ולשכנע את הגולשים לתרום, הוא סיפר כי הוא מקווה שגם אלו אשר חושבים כי מדובר במהלך "טיפשי במיוחד" יתרמו סכומים קטנים, ולו בשביל להוכיח שהוא טועה לחלוטין. אך בינתיים, המצב לא נראה מזהיר עבור דייר: תאריך היעד של איסוף הכספים הוא סוף חודש אוגוסט, ונכון לכתיבת שורות אלה הוא גייס 303 דולר בלבד. משמעות הדבר היא כי נותרו לו 12 יום לגייס את 299,697 הנותרים – ולא, הפרויקט ייסגר וגם מעט הכסף שגייס לא יועבר לידיו. 

"קרב עבוד מראש" | צילום: shutterstock

אין ספק כי סוגיית הפרטיות בעידן הנוכחי היא סוגיה חשובה ומשמעותית במיוחד, אשר יש לדון בה בכובד ראש. ספק אם הפרויקט הנוכחי של דייר היה אכן מעלה את משנתו לסדר היום הציבורי כפי שרצה – אך כנראה שאין צורך ממשי בשחזור הפורמט הטלוויזיוני של "האח הגדול" או הסרט ההוליוודי "המופע של טרומן" בכדי להציף את הנושא. סוגיית הפרטיות כבר מעסיקה רבים מאיתנו, והיא צפויה להמשיך ולהעסיק אותנו גם בעתיד – גם מבלי שניאלץ לראות את הפרופסור הצבעוני מאריזונה בכל פעם שהוא נכנס לשירותים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן