הצוק הפיסקלי: האם השווקים יכריחו את הצדדים להגיע לפתרון?

הצוק הפיסקלי, המטאפורה על כלכלת ארצות הברית, נוצרה למעשה על ידי הקונגרס האמריקאי שנתן שם דרמטי ונוראי בכדי להכריח את חברי הקונגרס והנשיא לקום ולפעול.

ולמרות שהזמן לקום ולפעול הגיע עכשיו – עדיין לא בטוח שהרפוליקנים והדמוקרטים מוכנים לבצע ויתורים ופשרות בכדי לצאת מהמלכודת שהם עצמם יצרו באוגוסט 2011.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

האופטימים מאמינים כי הקונגרס והנשיא החדש-ישן ברק אובמה יחזרו מסוף השבוע עם תוכנית זמנית בכדי לתקן את המצב ולהמנע מהעלאת מיסים שתכסה חור של 600 מיליארד דולר בתקציב ותמנע את הליכתה של הכלכלה הגדולה בעולם לעבר המיתון העמוק, אבל זה לא קרה.

הקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס

חלק העריכו כי הבחירות יתנו למפלגה המנצחת את הכוח להכריע כיצד יש לקצץ בגרעון הלאומי. ושוב, זה לא קרה.

שני הצדדים של המפה הפוליטית טוענים כי בידם הרוב הדרוש בכדי להעביר את הפתרון שלהם בקונגרס. האופטימים מאמינים גם כי המפלגות יתעלו בשעה קשה שכזו ויפתרו את המשבר שהן בעצמן יצרו.

האם אפשר להציל את הנישואין?

במשך כמעט שנה וחצי, דמוקרטים ורפובליקנים התנהגו כמו בעל ואישה הנמצאים בהליך גירושין מכוער – לא מדברים זה אם זו ויודעים להעליב את הצד השני.

עכשיו, הם חייבים לנסות והציל את הנישואין, אם לא בשבילם אז למען הילדים, כשבמקרה הזה אנחנו מדברים על הכלכלה, על האזרחים. המשרד בקונגרס שאחראי על התקציב הא-מפלגתי חזר ואמר כי "קפיצה" מהצוק הפיסקלי תעלה את שיעור האבטלה דרמטית ל-9% לכל הפחות, נתון שהיום עומד על 7.9%.

למרות שהבחירות אמורות היו לשבור את הקיפאון המתמשך בוושינגטון ולהביא לצעדים לתיקון הכלכלה, העולם שלאחר הבחירות הוא עדיין מפולג ומחולק לשניים, גם אם הרטוריקה התקררה.

פרשנים רבים מאמינים כי הצדדים לא יצליחו לגשר על ההבדלים ביניהם במהלך הפגישה הקרובה ביום שלישי – הפגישה הראשונה שלאחר הבחירות. אך אולי דווקא השוק יהיה זה שיגשר: בחודש ספטמבר 2008, כאשר הבית הצביע נגד תכנית החילוץ הבנקאי – TARP, השווקים הגיבו בצניחה חדה והצליחו לשנות את דעתו של הקונגרס, מעניין יהיה לראות כיצד יגיבו השווקים לחוסר ההסכמה בנוגע לצוק הפיסקלי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן