הצעת החוק הראשונה של יש עתיד: להגביל את פעילות הלוביסטים

חברת הכנסת הטרייה עדי קול הגישה אתמול את הצעת חוק הלוביסטים, הצעת החוק הראשונה שלה והן הראשונה המוגשת מטעם יש עתיד. ההצעה מבקשת לקבוע כללי רגולציה מחמירים לפעילות הלובינג בתוך משכן הכנסת. "לא ייתכן כי העצה הראשונה והכי נפוצה שמקבלים חברי כנסת חדשים היא – היזהרו מלוביסטים", אומרת קול.

"הגיע הזמן לשינוי כללי המשחק ולהפרדה מוחלטת בין הון לשלטון", הוסיפה מספר 9 בסיעת יש עתיד. לדבריה, על נבחרי הציבור לדאוג לאינטרס הציבורי, ולנתק עצמם מבעלי הון וגורמי כוח חיצוניים ואינטרסנטיים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי נתונים של העמותה לדמוקרטיה מתקדמת העוקבת אחר התופעה, בשנת 2013 נמצאים בכותלי הכנסת כ-254 לוביסטים, (80 מהם רשומים כלוביסטים קבועים) כאשר המספר משקף עלייה של 26% מאז שנת 2012 ושל 285% מאז שנת 2009 אז מספר הלוביסטים עמד על 66. מהנתונים של העמותה עולה כי בשנת 2013 על כל חבר כנסת ישנם יותר משני לוביסטים.

חברת הכנסת עדי קול

הצעת החוק של קול מבקשת להסדיר כי פעילות הלוביסטים בישראל תהיה שקופה לציבור, תכלול הגשת דוחות תקופתיים ליו"ר הכנסת, תחייב הצהרה מקדמית הכוללת את תחומי העניין בהם יעסקו הלוביסטים כמו גם הצהרה לפעילות הלובינג הנעשית מול חברי הממשלה והדרג המנהלי הבכיר.

בנוסף, ההצעה קובעת תקופת צינון של שנה וחצי לח"כים, שרים ופקידים בכירים במגזר הציבורי לפני שאלו יכולים לחצות את הקווים ומציבה קנס כספי של עד 50,000 שקל לעוברים על החוק: "החוק יבטל את תופעת הסוכנים הסמויים של הטייקונים בכנסת ויעמיד את האזרח בראש סדר העדיפויות של נבחרי הציבור", סיכמה קול.

פעילות הלובינג בישראל מתאפשרת מכוח תיקונים לחוק הכנסת. תיקונים אלה מסדירים כללי התנהלות תקינים, למשל חובת אמירת אמת, איסור הטעיה ואיסור יצירתה של מחויבות אישית מכל סוג אל מול חבר הכנסת.

בשנת 2008 תיקון נוסף לחוק הכנסת נכנס לתוקף ביוזמת ח"כ שלי יחימוביץ ממפלגת העבודה וח"כ גדעון סער מהליכוד אשר זכה לשם "חוק הלוביסטים". התיקון מוסיף וקובע חובת רישוי בפני יו"ר הכנסת ונשיאת תג זיהוי ייחודי. בנוסף, מפורסמת רשימת לקוחותיו של כל משרד לובינג באתר הכנסת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן