הצעת חוק: לחשוף את שומות המס שמשלמות החברות הציבוריות

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' ממשיכה לפעול לחשיפת. היום הניחה יחימוביץ' הצעת חוק שתחייב את רשות המסים לחשוף בפני הציבור את שומות המס שנקבעו לחברות ציבוריות, אשר נכון להיום לא חשופות לציבור.

על פי ההצעה, שנוסחה עם התנועה לחופש המידע, יחד עם ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ משה מזרחי (העבודה), ח"כ מאיר שטרית (התנועה) וח"כ דב חנין (חד"ש), השומות ידווחו לרשות לניירות ערך ויפורסמו באופן יזום לציבור.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

כיום מחויבת חברה ציבורית להגיש שני דוחות – לרשות המסים'אשר מחליטה על גובה שומת המס לאותה שנת מס'והוא חסוי לציבור, ולרשות לניירות ערך אשר מעמידה אותו לרשות בעלי המניות ומפרסמת אותו לכלל הציבור.


צילום: מרק ישראל סלם

מטרתה של הצעת החוק היא לייצר גילוי זהה לזה הקיים מול הרשות לניירות ערך – גם ברשות המסים, ובכך להביא לחשיפת שומות המס אשר נקבעו לחברות ואשר שולמו על ידן. על פי מנסחי החוק, המטרה היא זאת כדי להגביר את השקיפות ולהציג את חוסנן הכלכלי האמיתי של החברות הציבוריות בפני ציבור המשקיעים וכלל הציבור.

יחימוביץ': ציינה כי "רק השבוע התפרסמו הנתונים על כך שחברת טבע קיבלה מהמדינה הטבת מס בסך 3 מיליארד שקל בשנת 2011. מדובר בסכום עצום ובלתי נתפס, אשר צורם במיוחד נוכח הירידה בהכנסות המדינה ונוכח כוונת הממשלה להטיל מסים חדשים על מעמד הביניים, להעלות מע"מ, ולפגוע בקרנות ההשתלמות".


צילום: רויטרס

"אין לציבור יכולת לפקח ולבקר את ההסדרים אשר נקבעו בין החברות לבין רשות המסים. מדובר במצב פסול שטומן בחובו פוטנציאל להסדרים לא שוויוניים הפוגעים באינטרס הציבורי", ציינה יחימוביץ'. "בדיונים סביב חוק הרווחים הכלואים עלתה תמונה כאילו מספר חברות מצומצם וביניהן טבע, צ'ק פוינט, כי"ל, אינטל ואמדוקס, נהנות מרוב הטבות המס המוענקות לפי חוק עידוד השקעות הון. הצעת החוק שלנו נועדה לחשוף את שומות המס הסגורות ולהביא לידי שקיפות ופיקוח ציבורי".

מוקדם יותר השבוע התייחס מנכ"ל טבע ג'רמי לוין לטענות בנוגע לתשלום המס. "הציבור משמיע את קולו בנושא", אמר לפורבס. "אבל טבע משלמת מס לפי התקנות של ממשלת ישראל, וכך תמיד נעשה. טבע מחויבת לישראל, אנחנו נפתח את המדע כאן. הרוח של טבע, המצוינות והאומץ הם ישראלים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן