Forbes Israel Logo

שנתיים לפני דו"ח המבקר: תחקיר פורבס חשף את תעשיית הכסף השחור של הרבנים המקובלים

מבקר המדינה יוסף שפירא, מתח אתמול ביקורת נוקבת על רשות המיסים אשר אינה עושה די לדבריו כדי לדאוג לגביית מס על פעילותם של רבנים מקובלים העוסקים בין השאר במתן ברכות, מכירת קמעות, ומתן ייעוץ – כל אלה ללא רישום מסודר והפרשת מס.

לפי ההערכות, הכנסותיהם של המקובלים, שחלקם הפכו עם השנים לדמויות אמידות מאוד, מסתכמות במיליוני שקלים בשנה ואי-מסוים "פוגע פגיעה ניכרת באוצר המדינה ובאינטרס הציבורי".

בין השאר חושף דו"ח המבקר עשרות רבות של דיווחים חריגים ברשות להלבנת הון לגבי פעילותם של כ-11 רבנים ולגבי סכום הקרוב למיליארד שקל. כמו כן, נחשף כי ברשות המסים מתקשים להתמודד עם פעילותם העסקית של הרבנים ופעמים רבות מגלים אוזלת יד מוחלטת בטיפול בתיקיהם.

גילוייו של המבקר עוררו כצפוי סערה תקשורתית, אך למעשה הנושא אליו נדרש שפירא כעת, כבר נחשף לפני כשנתיים בתחקיר מיוחד שערך פורבס ישראל על "תעשיית הבאבות", במסגרתו הודה בכיר ברשות המיסים כי "יש בארץ מאות רבנים שמגלגלים מאות מיליוני שקלים מכספי תורמים וברור לנו שמדובר בכסף שחור לגמרי". היו ניסיונות לכפות על עשרות רבנים להוציא חשבוניות עבור תרומות במזומן, אבל המהלך הזה נכשל לגמרי. לא זכינו לשיתוף פעולה וגילינו שכספי התרומות לא מגיעים לחשבונות הבנק של הרבנים אלא לעמותות שהם עומדים בראשן. הם משתמשים בכל מיני דרכים מתוחכמות להכשיר את הכסף הזה".

גם יהודה נסרדישי, לשעבר מנהל רשות המסים הודה במסגרת התחקיר כי "יש רבנים שמחזיקים בסכומי כסף הרבה יותר גדולים ממה שהציבור חושב", וכי "הבעיה המרכזית נעוצה בסוגיה האם תרומה היא הכנסה. רשות המסים מטפלת בכמה תיקים של רבנים כאלה ואחרים שלא אחשוף את שמם, וזו משימה לא קלה".


יהודה נסרדישי. "האם תרומה היא הכנסה?" | צילום: רשות המסים

אך "התרומות" עליהן מדבר נסרדישי, אינן מקור ההכנסה המפוקפק היחיד של הרבנים המקובלים. תחקיר פורבס חושף שורה של נתיבים דרכם זורמים הכספים עליהם לא משולם כאמור מס אל חצרות הרבנים: החל מהפעלת מעמותות ומוסדות, דרך ברכות הניתנות באירועים, ועד מכירה של ספרים, קמעות וברכות.

לתחקיר המלא

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.