הצעת לפיד לנתניהו: הטלת מס על מכוניות יוקרה ודירות פאר

הטלת מס על מכוניות יוקרה, דירות פאר ומוצרי מותרות נוספים – אלו ההצעות המרכזיות שהעלה אתמול שר האוצר יאיר לפיד בפגישת תקציב 2013-2014 הראשונה שערך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במשרד האוצר טענו כי התקציב שהציג לפיד "יעמיד את האדם העובד במרכז".

שיעור המס המדויקים טרם נקבעו, וכך גם ספי המחיר שיקבעו מה נחשב כמוצר יוקרה, אולם לסופהשבוע נודע כי בין המוצרים עליהם יחול המס המיוחד, מלבד דירות ומכוניות, נמצאים יאכטות, מטוסים פרטיים, סיגרים יקרים, טלוויזיות גדולות מ-50 אינץ', טרקטורונים יוקרתיים, פרוות נדירות, אופנועים יקרים במיוחד ואופנועי ים.

נתניהו צפוי להסכים לדרישת לפיד לשמור על מעמד הביניים, ולהעלות את מס הכנסה ב-1% רק במשכורות הגבוהות (מעל 20 אלף שקל), אך בפגישה הסתייג ראש הממשלה מהעלאות מסים חדות, וביקש מבכירי האוצר לשנות את הצעות הקיצוצים. נתניהו דרש לצמצם את הקיצוצים בתשתיות כבישים ורכבות ובתקציב הביטחון ותמך בהגדלת הקיצוץ האחיד בתקציב המשרדים.

כמו כן, מתנגד נתניהו מתנגד להגדלת הגרעון ביחס ליעד של 3% שנקבע, והוא דורש מראשי האוצר לדבוק ביעד זה, גם במחיר של קיצוצים. בישיבה סוכם כי רק במקרה של מיתון וצניחה בהכנסות ממסים – ישלימו עם הגדלת הגרעון ל-3.5% תוצר (כ-33 מיליארד שקל). אשתקד קבעה הממשלה יעד גירעון של 3% תוצר, הכפול מהיעד המקורי, ודחתה את דרישת הנגיד סטנלי פישר להסתפק בגירעון של 2.5% תוצר.

בצד המסים, צפויה להתבצע העלאה של 1% במס ההכנסה למשתכרים לפחות 20 אלף שקל ברוטו, העלאת מס החברות ב-1% ל-26% והעלאת המע"מ ב-1% ל-18% (למשך שנה וחצי).

בצד ההוצאות, ממליצים באוצר על קיצוץ בקצבאות הילדים לכ-160 שקל לילד; הקפאת שכר במגזר הציבורי והעלאת גיל הפרישה; דחיית עבודות תשתית (כבישים, רכבות) וקיצוץ 4 מיליארד שקל בתקציב הביטחון.

פרט מעניין בפגישה היה השתתפותה של ד"ר קרנית פלוג, המשנה לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר, ואחת המועמדות המרכזיות לרשת את הנגיד הפורש. פישר תומך במינוי פלוג לנגידה הראשונה של בנק ישראל, כשיפרוש בסוף יוני. 

הפגישה הסתיימה ללא החלטות ונקבעה פגישה נוספת ליום ראשון, לקראת דיוני התקציב בממשלה ובכנסת. הממשלה תכונס לדיון ראשון בתקציב המדינה בתחילת חודש מאי ותצביע על הגזירות בסוף החודש. ב-10 ביוני יוגש התקציב לאישור הכנסת ועד ה-30 ביולי הוא אמור להיות מאושר סופית בקריאה שנייה ושלישית.

לפיד ונתניהו | צילום: מרק ישראל סלם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן