“הקיצוץ בקצבאות יכניס 35 אלף ילדים מתחת לקו העוני”

"הקיצוץ נוגד את הקו של הביטוח הלאומי בהתמודדות עם אי השוויון ובעיות חברתיות. 35 אלף ילדים יתווספו אל מתחת לקו העוני. יותר מ-50% מהמשפחות העניות הן משפחות עובדות" – כך אמרה היום נציגת הביטוח הלאומי, נתנאלה ברקלי, בדיון שנערך בוועדת הכספים בנושא קיצוץ קצבאות הילדים במסגרת חוק ההסדרים. 

ויכוח נוקב התנהל בין חברי הכנסת ונציגי הארגונים החברתיים לבין אנשי האוצר, שטענו כי "מדובר בסדרי עדיפויות והממשלה החליטה על עידוד היציאה לעבודה. קצבאות הילדים לא נועדו להקטין את תופעת העוני". לעומתם טענו רבים מהח"כים כי "הקיצוץ יגדיל את שיעורי העוני ויכלול משפחות עובדות". לעומתם, טענו מספר ח"כים מהקואליציה כי "רוצים לצאת מתרבות הקצבאות". יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הודיע שיקיים עוד דיונים בנושא על מנת לקבל עוד נתונים בעניין מהאוצר, בטרם תכריע הוועדה בנושא.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

"אין כוונה להגדיל את ממדי העוני אלא לפתור את בעיית העוני מהיסוד", אמר סלומינסקי. "יש לזכור, שאף ברבות ממדינות ה- OECD קצבאות הילדים גבוהות יותר, הדבר נובע מצורך כלכלי אמיתי לעודד ילודה, שכן ברבות מהן שיעורי הילודה שליליים ויש לכך השלכות כלכליות קשות בטווח הקצר והארוך".

צילום: מרק ישראל סלם

סגן ראש אגף תקציבים באוצר, משה בר סימן טוב, טען כי "תפקיד הממשלה לקבוע סדרי עדיפויות והממשלה החליטה: תעסוקה וחינוך. ב-2014 תגדל משמעותית ההוצאה החברתית בישראל, במיוחד לצורך הקטנת העוני". בר סימן טוב רמז לכך שנתוני העוני המופצים ע"י גורמים שונים אינם מדוייקים: "קביעת ממדי העוני נעשית בדרכים רבות", אמר, והוסיף: "ישראל מוציאה תקציבי עתק בהוצאת ילדים מהעוני; לימודי חינם החל מגיל 3, טיפולי שיניים חינם עד גיל 12 ועוד".

בר סימן טוב הסביר את עיקרי השינוי המוצע: "מתן סכום אחיד של קצבת ילדים על כל הילדים במשפחה, ללא תלות במיקומם ובמועד לידתם – 140 שקל, ביטול הקצבה למשלמי מס ייסף, המשתכרים מעל 811 אלף שקל בשנה, ביטול התליית קצבאות ילדים בחיסון הילדים, ואי עדכון קצבת הילדים עד סוף 2014. החיסכון הצפוי ב-2014 על פי סר סימן טוב יסתכם ב- 2.95 מיליארד שקל".

ח"כ זהבה גלאון (מר"צ)טענה כי הפרמטרים לפיהם קבעו קיצוץ ל- 140 שקל אינם ברורים: "מטרה ראויה לעודד יציאה לעבודה אך רבים מהעובדים נמצאים מתחת לקו העוני", אמרה גלאון. "יש לדחות את הקיצוץ עד לבדיקה מקצועית של כל מערך הקצבאות. הנושא הזה – אין מקומו בחוק ההסדרים".

"ישראל בתחתית מדינות ה- OECD בקצבאות", הוסיף ח"כ אראל מרגלית (עבודה). "לא יתכן לעשות את זה בשנה אחת כי אז לוקחים חצי מהסנדביץ' של הילד. לא עושים כזה מהלך מהרגע להרגע".

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, יצחק קדמן, סיכם: "קצבת ילדים איננה פטנט ישראלי ולא קצבת סעד. בכירי הכלכלנים בעבר תמכו במתן קצבה במקום הטבות במס על מנת שרמת ההכנסה במשפחות לא תפגע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן