הקרב על הבית: כיצד יראה יומו האחרון של הקמפיין לנשיאות ארה"ב

נשיא ארה"ב ברק אובמה והמועמד הרפובליקני מיט רומני יסתערו החל מהבוקר (שעון ארה"ב) על מספר מדינות מפתח בבחירות לנשיאות, ויפרסו את טיעוניהם הסופיים ביומו האחרון של המרוץ לבית הלבן.

לאחר מסע ארוך, מר ויקר, מראים הסקרים כי השניים ניצבים ממש אחד בצד השני לפני קו הסיום שיחצה מחר, למרות שלאובמה יתרון קל ב-8 או ב-9 מדינות אשר עשויות לקבוע את המנצח.

אובמה יבקר היום בשלוש ממדינות אלו, רומני בארבע. שניהם יבקשו את תמיכת הבוחרים במה שיהווה את החותמת לקמפיין שהתמקד בעיקר בכלכלה, אבל הפך עד מהרה לאישי מאוד.

לתוצאות הבחירות תהיינה השפעות רחבות היקף במגוון נושאים מדיניים, מקומיים וזרים, מ"צוק הכספים" המאיים ועד הגירה בלתי חוקית והשאיפות הגרעיניות של איראן. מאזן הכוחות בקונגרס יעמוד גם הוא על כף המאזניים, כשהדמוקרטים צפויים לרוב קטן בסנאט.

במרוץ היקר בהיסטוריה של ארה"ב, בו הוציאו ביחד המועמדים 2 מיליארד דולר, כתשו שני הצדדים את המדינות המהוות את לשון המאזניים. בימים האחרונים, התמקדו גם אובמה וגם רומני בחיזור אחר המתלבטים האחרונים במדינות אלו.

רומני פנה למאוכזבי אובמה כשהוא מכנה את עצמו "מועמד של שינוי", ולועג לכישלונו של הנשיא לעמוד בהבטחות הבחירות שלו. "הוא הבטיח לעשות כל כך הרבה, אבל בכנות – נכשל תוך זמן קצר מאוד", אמר באתמול בעצרת שקיים בקליבלנד, אוהיו.

אובמה (משמאל) ורומני. במי תבחר ארצות הברית? | צילום: רויטרס

אובמה, שציטט דו"חות כלכליים מתחום התעסוקה, טען בישורת האחרונה כי קידם את הכלכלה, אולם כי הוא זקוק לקדנציה נוספת בבית הלבן על מנת לסיים את העבודה. "מדובר בבחירה בין שתי גרסות שונות של אמריקה", אמר בסינסינטי, אוהיו.

אובמה יחתום את הקמפיין בבליץ אחרון שיעבור דרך ויסקונסין, אוהיו ואיווה – שלוש מדינות במערב התיכון אשר אם לא תהיינה הפתעות תספקנה לו יותר מאשר 270 האלקטורים הדרושים לנצחון.

הסקרים מראים כי אובמה מוביל בהפרש קטן בכל השלוש. התחנה האחרונה שלו ביום שני בלילה תהיה באיווה, המדינה שדחפה אותו לבית הלבן בשנת 2008. רומני יבקר בפלורידה ובוירג'יניה – שם חוזים לו הסקרים יתרון קטן – לפני שיגיע לאוהיו ולניו המפשייר, שם השיק האת קמפיין הריצה שלו לנשיאות בשנה שעברה.

המדינה היחידה שאמורה לקבל היום ביקור אחרון משני המועמדים – היא אוהיו, בה מתנהל מאבק קריטי – במיוחד עבור רומני. בפני מושל מסצ'וסטס לשעבר ניצבת משוכה גבוהה, בה שומר אובמה על יתרון קטן אך יציב בסקרים.

אובמה צבר אהדה באוהיו כשתמך בתכנית חילוץ פדרלית של תעשיית הרכב במדינה, שבה 1 מכל 8 עבודות קשורה בייצור מכונית, ונתמך בשיעור אבטלה נמוך מהשיעור הארצי (7.9%). נתון זה מערער את הביקורת התכופה שמשמיע רומני על המדיניות הכלכלית של אובמה, ביקורת שהתמקדה בשיעור האבטלה הגבה בעקביות ובמה שרומני מכנה "ההוצאות הכרוכות במאמציו של אובמה להרחיב את כוחו של השלטון".

רומני, שיהיה אם וכאשר הנשיא המורמוני הראשון, ביסס את הקמפיין שלו על ניסיונו האישי כמנהיג עסקי בקרן השקעות פרטית, ואמר כי ניסיונו זה יסייע לו ביצירת מקומות עבודה. אובמה השיב אש עם ביקורת על כך שרומני מדבר אל המיליונרים ולא אל האמריקאים ה-"רגילים", ועל סירובו של רומני לאפשר החזרי מס לאחר יותר משנתיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן