הרב הראשי בפסק הלכה: הפוגע בכספי ציבור מחויב לשאת בנזקים

התנועה לאיכות השלטון קיימה היום מסיבת עיתונאים יחד עם הראשון לציון, הרב הראשי לישראל שלמה עמאר, בה פרסם האחרון פסק הלכה תקדימי בדבר האחריות האישית החלה על בעלי השליטה לגבי כספי הציבור הנמצאים בידיהם ולאיסור קיומן של בעלויות צולבות.

הרב פסק עמאר כי מי שגורמים במעשיהם נזק לכספי הציבור מחוייבים לשאת באחריות לנזק זה ואף לשפות הניזוקים. זאת בגלל שהם פועלים כמומחים ומקבלי שכר. עוד קבע הרב כי בעלי השליטה ומנהלי הכספים אינם יכולים להתנער מאחריות גם כאשר פעלו מתוך התרשלות וללא זדון.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בנוסף, הרב התייחס גם לנושא הבעלות הצולבת ופסק כי על בעלי השליטה במוסדות פיננסיים חל איסור להשקיע כספים במוסדות ריאליים: "טבע האדם הוא כי ירצה לדאוג קודם לעצמו ועל כן ההיתר להחזקה צולבת הוא למעשה בגדר הנחת מכשול בפני עיוור, פעולה שבניגוד לטבע האדם".


הרב שלמה עמאר ויו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא

פסיקתו של הראשון לציון, הראשונה מסוגה ניתנה בעקבות פנייתה של התנועה לאיכות השלטון בישראל בנושא, נוכח חששו של הרב עמאר מפגיעה בכספי הפנסיה של הציבור הרחב.

 

"היות שהמתעסקים בכספי הציבור הנ"ל, מקבלים שכרם, ובעין יפה, הרי הם בכלל "שומר שכר", והם נושאים באחריות שמירת כסף זה, וכל התרשלות מצידם מוגדרת פשיעה וחייבים לשלם הכל. ודין שומר שכר להתחייב אף באונסים רגילים הדומים לגניבה ואבידה", אמר הרב במסיבת העיתונאים.

"אם עשו פעולות הגיוניות ומוצלחות מצד עצמם, ונגרם הפסד שלא ברצון, צריך בדיקה ואומדן של מומחים, לראות אם לא היו צריכים לשקול ולברר יותר לפני שביצעו פעולתם, שאין להם פטור עפ"י דיני תוה"ק אלא באונסים גדולים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן