הריאה השחורה חוזרת: המחלה שנעלמה בשנות ה-70 צצה שוב

חברות הפחם סופגות חבטות ללא הרף. יצרני אנרגיה פונים לדלקים זולים, נקיים וטבעיים וסוגרים תחנות כוח ישנות. חולשות כלכליות הנמיכו את הביקוש לרמות מזעריות. מניותיהם של כורות גדולות צנחו בשנה האחרונה – קונסול ב-40%, פיבודי אנרג'י 60%, וארץ' קואל – 75%. רק אתמול פטריוט קואל הגישה גם היא בקשה לפשיטת רגל. רק חדשות רעות נוספות הן מה שחסר לחברות האלו. ולפי חקירה של הרדיו הלאומי בארה"ב והמרכז ליושרה ציבורית, הינה הן מקבלות את זה – ה"ריאה השחורה" (מחלת כורי הפחם) חזרה.

צרה מן העבר. מכרה פחם | צילום: רויטרס

בהודעה שפורסמה, נודע כי נתיחת גופתיהם של 29 כורי הפחם שנספו בפיצוץ במכרה של 'מאסיי אנרגיות' בוירג'יניה המערבית לפני שנתיים רמות גבוהות באופן מפתיע של 'אבקת הריאות', היא מחלת הריאה השחורה. לפחות 2 מהקורבנות (רק 2 מתוך 31 הכורים לא ניספו באסון) היו בשנות ה-20 לחייהם, וחלק בילו פחות מ-10 שנים בעבודה במכרה.

המחלה, הנגרמת ע"י שאיפה של אבק פחם, נחשבה כקרובה ל"ביעור מוחלט" מאז החלתן של תקנות נוקשות ב-1969. אך הדוח טוען כי דיאגנוזות "ריאה שחורה" נפוצו פי 2 ב-10 השנים האחרונות. הגם שהתקנות דורשות מן הכורים לשאת עליהם חיישני אבק, ומהמכרות להנדס מערכות לבקרת אבק, החקירה העלתה כי עובדים רבים מחביאים את חיישני האבק שלהם בדליי ארוחות-צהרים או מתחת לבגדים.

מחלת כורי הפחם היא למעשה מערכת של תנאים פיזיולוגיים שסכנתם לא הובנה לפני שנות ה-50.

 ריאה שחורה: משמאל – ריאה של קשיש בריא ; מימין – ריאה של כורה פחם שלקה במחלה | צילום: אתר איגוד הכורים האמריקני umwa.org

במהלך העשור העוקב עלתה המודעות למצוקתם של כורי פחם רבים שלקו במחלה, ובסופו כאמור נקבעו תקנות המחייבות את כל החברות. הסימפטומים הקשים שלה כוללים דלקת, לייפת (פיברוזיס) ואף הינמקות.

בתגובה לדיווח על התגליות, צנחה מניית "אלפא משאבי טבע", החברה שרכשה את 'מאסיי אנרגיות' בשנה שעברה, בשיעור חד שעמד על 7.5%, והשלימה בכך ירידה של כ-82% ב-12 החודשים האחרונים.

סימפטומים קשים. כורי פחם | צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן