הר הולך ונעלם: מדוע מתכווץ האוורסט?

חדשות לא טובות למטפסי ההרים – קבוצה של מדענים מסין, החוקרת את האוורסט טוענת כי מהלך 40 השנים האחרונות התכווץ ההר הגבוה בעולם, המתנשא לגובה של 8,850 מטר בכ-10% והכל בגלל ההתחממות הגלובלית.

קאנג שינגיאנג, חוקר במכון המחקר של האקדמיה הסינית למדעים אמר בראיון מיוחד כי הנתונים אשר בידי צוות החוקרים נאספים באמצעות אמצעים מיוחדים המסוגלים לאסוף נתונים ממרחק, כמו גם מתחנות ניתור ומתקנים שונים הנמצאים על ההר עצמו. לדבריו, עליית הטמפרטורות בעולם בעשורים האחרונים הביאה להמסה מואצת של הקרחונים המכסים את ההר, ו"אגם הקרח" אשר מתמלא במי הקרחונים הנמסים ונמצא במעלה ההר, גדול כעת פי 13 משהיה בשנת 1970.


האוורסט. התכווץ ב-10% במהלך 40 השנים האחרונות | צילום: shutterstock

רק בשבוע שעבר עלה ההר האימתני לכותרות ברחבי העולם כשלפחות 13 מטפסים נהרגו כתוצאה ממפולת שלגים במהלך טיפוס אל עבר פסגת ההר. מפולות שלגים הן אמנם עניין שבשגרה בגבהים אלו, אך לטענת צוות המדענים הן הולכות ומתרבות, בין היתר, עקב ההתחממות וההמסה המואצת של הקרחונים על ההר.

המשמעויות עלולות להיות בעייתיות במיוחד עבוד נפאל, המדינה הקטנה אשר מכניסה כ-350 מיליון דולר בשנה מתיירות – מהם כ-78% ממטיילים אשר מגיעים במיוחד בכדי לטפס על האוורסט. כעת, צוות המדענים הסינים חוששים כי המשך ההתחממות יביא למחסור חמור בשלג על פסגת ההר, דבר שיקשה עד מאוד ויסכן את משלחות הטיפוס אשר יגיעו לאזורים הגבוהים.
  
מיעוט שלג פירושו יותר סלעים חשופים ויותר קרח, אשר מקשה על הטיפוס ומסכן את המטפסים שכן קשה בהרבה להיאחז בו. גם המקומיים, המלווים את המטפסים הזרים על ההר לכל אורך השנה, מעידים כי בקיץ מזג האוויר חם בהרבה משהיה, ובחורף מזג האוויר על הפסגה קר משהיה בעבר – תנאים אשר גורמים לקשיים רבים בקרב המטיילים ולא היו בנמצא לפני עשרים שנה.

אם אכן תיפגע יכולתם של המטפסים לטפס על ההר, זו צפויה להיות מכה קשה לענף התיירות במדינה הענייה כל כך. גם מחקרים אחרים של מרכזי מחקר נוספים מצביעים על התופעה – אם כי אינם מסכימים באשר לקצב ההמסה של הקרחונים.

אז אם גם אתם חולמים "לכבוש" את פסגת האוורסט, ולהעפיל לנקודה הגבוהה ביותר על כדור הארץ – כדאי שתמהרו, כי ייתכן שכבר בשנים הקרובות המסע המסוכן יהפוך למסוכן אפילו יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן