השווקים במתח: האם ברננקי יכריז היום על הרחבה כמותית שלישית?

עיני השווקים בכל העולם נשואות היום אל הבנק הפדרלי, בציפייה לדבריו של הנגיד בן ברננקי. אמנם לא כולם מאמינים שהבנק יכריז על סבב רכישות אג"ח נוסף ורבות עוד יותר הספקות לגבי יעלותו של צעד אפשרי זה. 

אולם ברננקי הבטיח בכנס הבנקאים בג'קסון הול כי הבנק הפדרלי לא יישב בצד בזמן שהאבטלה בארה"ב עולה ויעשה כל שיידרש בכדי להבריא את הכלכלה האמריקאית הנחלשת. 

על פי סקר שנערך בקרב אנליסטים בארה"ב נראה כי 60% מאמינים שהפעלת הרחבה כמותית שלישית תאפשר את חיזוקו של המשק האמריקאי. "אין ספק שהרחבה כמותית תעזור למשק, השאלה היא רק עד כמה", מסביר בראד בטשל, אנליסט בכיר בחברת המסחר פארוס מקונטיקט.
 

נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי | צילום: רויטרס

ברבעון השני של השנה נרשמה האטה משמעותית בצמיחת הכלכלה האמריקאית, אשר הסתכמה בשיעור של 1.7% בחישוב שנתי. על פי נתוני התעסוקה, רק 69,000 משרות נוספו לשוק העבודה האמריקאי בחודש שעבר, פחות מהכמות הנחוצה כדי לעמוד בקצב גידול האוכלוסייה.

התקווה להפעלת הרחבה כמותית נוספת על ידי הבנק, השרתה בשבועות האחרונים אווירה אופטימית בשוקי העולם. במידה והבנק הפדרלי יאכזב היום, עלולים השווקים לצנוח והמשקיעים יאבדו את בטחונם.  

אולם, בין אם יכריז ברננקי על הרחבה כמותית או לא, קיימת הסכמה כללית בין האנליסטים על כך שבכל מקרה ידחה הבנק הפדרלי את העלאת הריבית במשק לעוד מספר שנים. כבר בחודש ינואר הודיע הבנק כי הריבית תשאר ברמה אפסית לפחות עד 2014, כעת ההערכות הן כי העלאת הריבית תדחה עד 2015. 

כשעה וחצי לאחר הכרזתו, צפוי ברננקי לספק תחזית פושרת למדי לגבי צמיחת הכלכלה האמריקאית הכוללת עלייה בשיעורי האבטלה. תחזית זו תהווה חיזוק לכל צעד עליו יודיע הנגיד. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן