התחזית הכלכלית ל-2017: אירופה תהיה ההפתעה הגדולה בשווקים

עברו כבר מספר שבועות מאז משאל העם האיטלקי, שהסתיים בהתפטרות של מטאו רנזי כראש ממשלת איטליה. כל מי שעקב באופן צמוד אחר השווקים באותו הזמן, יודע שהמניות הסתחררו מסביב ליבשת יחד עם תשואות האג"ח, כאשר השוק החל לשקול את הניצחונות בבחירות של מנהיגים מהצד הימני של המפה ברחבי אירופה.

זה אולי מפתה לצייר זאת כתנועה פופוליסטית ימנית, ובטוח כי במדינות רבות אכן מדובר בה. אבל בכמה המקרים זה לא. הבחירות לנשיאות בצרפת מתקרבות במהרה, והמועמד המוביל הוא פרנסואה פיון – הדבר הקרוב ביותר לתומך בשוק חופשי ומעריץ פומבי של מרגרט תאצ'ר, במדינה בה שוק העבודה הוא אולי הנוקשה ביותר בעולם המפותח. פיון לא רק מדבר, הוא רפורמטור. נכון, תהיה התנגדות המונית גדולה לכל ליברליזציה בצרפת (רק דמיינו את המפגינים), אבל היא תוכל לקרות.

באותו אופן, הברקזיט היה אמור לגרום לשפל בבריטניה, ובדיוק הדבר ההפוך קורה – התוצר המקומי הגולמי הוא גבוה מעל הציפיות. כעת יש במדינה דיון על ההיבטים החיוביים של בריטניה כמי שחופשית מהרגולציה של האיחוד האירופי.

כמובן שגם היה לאחרונה את ניצחון טראמפ בארה"ב. טראמפ מרכיב בימים אלו את נבחרת החלומות הכלכלית של השוק החופשי בקבינט שלו – משהו שאף אחד לא ציפה לו במהלך הקמפיין.

אירופה חייבת לקדם צמיחה כדי לא להגיע למצב של ארגנטינה או ברזיל | צילום: fotolia

רבות מהמגמות האלו תויגו כגזעניות, מיזוגניות, אנטי מהגרים וכדומה, ואכן, בטוח שהיו העדפות כלפי ילידי המדינות על פני המהגרים בכמה מהקמפיינים. אבל הדבר היחיד שהביקורות על המגמות האלו הזניחו לחלוטין, היה שהתנועה "הימנית הפופוליסטית" בכמה מקרים היתה מאופיינת מאוד במדיניות שוק חופשי. אנחנו אולי לא ניפול בחזרה למשטרי עיקולי המס של שנות ה-70 (שהפלו אז בין שחורים ללבנים), אבל אנחנו מגיעים באופן אבסורדי לרמות רגולציה גבוהות, אשר יפחיתו מחירים בסופו של דבר בחודשים הקרובים.

כדי שההון הבינלאומי יזרום, ארה"ב כיום היא הבחירה היחידה (שחייבים לקבל אותה), וזאת הודות לדולר החזק. נראה שכולם קצרים באירו בנקודה זו, ובטוח כי הלם כמו ניצחון של מארין לה פן בצרפת יגרום לאירו לצלול. אבל למעשה, אני חושב שאירופה הופכת להיות מכוונת צמיחה. אם היא באמת תהפוך ליעד עבור הון, תוכלו לראות מטבע חזק, שוק מניות גבוה יותר ושיעורי ריבית גבוהים יותר – כפי שמתרחש בארה"ב כעת.

מדינות בדרך כלל לא הופכות לליברליות יותר לאחר עשורים של פיקוח כלכלי, אבל ארגנטינה עשתה זאת לפני שנתיים, והשווקים נקרעו לגזרים, וברזיל עוברת את התהליך הזה בדיוק כעת. אירופה חייבת לקדם צמיחה, אחרת היא תנחל תבוסה. הנתונים הדמוגרפיים לא טובים כלל, בלשון המעטה, וגם לא נשארה שם שום כלכלה דינמית.

מוקדם מדי לדבר על כך, אבל טבע השווקים הוא שהם יכולים לרדת באופן ניכר. אני חושב שההפתעה הגדולה של 2017 תוכל להיות אירופה – שיהיו לה כמה מהביצועים הטובים ביותר של שוקי מניות בעולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן